درخواست اصلاح لیست شهرهای سفید خوزستان

به گزارش اسپند دود کن، دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار کرد: به دلیل بالا بودن حساسیت های عمومی، توجه بیشتر مردم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین بیشتر بودن روز های تعطیلی کاری اداری و اصناف، در اسفندماه و فروردین ماه روزانه 30 تا 40 مورد جدید ابتلا به کرونا داشتیم. البته در آن بازه زمانی نمونه گیری ها نیز کمتر بود.

درخواست اصلاح لیست شهرهای سفید خوزستان

به گزارش ایسنا؛ وی اضافه نمود: تقریبا از 26 فروردین ماه، با افزایش تعداد آزمایشگاه ها و نمونه گیری ها و از طرفی یک هفته پس از رها شدن و کمرنگ شدن فاصله گذاری اجتماعی، انتظار داشتیم آمار بالا برود که این رخ داد و از یکم یا دوم اردیبهشت آمار مبتلایان کرونا در خوزستان افزایش یافت.

ابول نژادیان با اشاره به دلایل افزایش موارد کرونا در خوزستان، اعلام کرد: افزایش تعداد آزمایش ها یکی از علل افزایش آمار است. روز پنجشنبه رکورد 900 آزمایش در 24 ساعت را ثبت کردیم. در حال کوشش هستیم دو آزمایشگاه دیگر نیز فعال گردد تا این عدد به یک هزار و 400 نمونه در روز برسد.

به گزارش ایسنا وی که پنجشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: این تعداد آزمایش در یک شبانه روز رکورد و خدمت ارزنده ای است که همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی انجام می دهند و کوشش می نمایند بیماران را در مراحل اولیه، شناسایی نمایند و بیماریابی فعالی داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: دلیل دیگر افزایش آمار مبتلایان در خوزستان، کمرنگ شدن فاصله گذاری اجتماعی و عدم توجه مردم به رعایت آداب بهداشتی است؛ به همین دلیل اکنون گرفتاری زیادی در اهواز به ویژه در حاشیه شهر اهواز داریم.

وی گفت: از هم استانی ها به ویژه مردم شهرستان های اهواز، کارون و باوی که به یکدیگر متصل هستند و تردد زیادی دارند، می خواهیم فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی را بهتر رعایت نمایند.

ابول نژادیان توضیح داد: مدیران خوزستان نیز در حال کوشش هستند که با ستاد ملی و همچنین ستاد استانی مدیریت کرونا در این هفته تصمیماتی بگیرند. امیدوارم به جمع بندی برسند.

وی گفت: روز دوشنبه هفته جاری مجموعه استان خوزستان تصمیم گرفتند در مورد رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط اصناف، در یک بازه 72 ساعته، تذکر و هدایت را انجام دهند و در صورت عدم رعایت، اعمال قانون نمایند که این کار انجام شد، اما هنوز تغییر رفتاری ندیده ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه نمود: به همین دلیل امیدواریم مجموعه مدیران ارشد استان خوزستان به جمع بندی برسند تا بتوانیم در صورت ضرورت، که اکنون نیز ضرورت دارد، سختگیری های بیشتری در استان اعمال گردد.

وی اعلام کرد: بخش زیادی از آمار بالا، ناشی از بیماریابی فعال ما است. نمودار بستری شدن بیماران نیز هنوز شیب تندی ندارد.

ابول نژادیان ادامه داد: مدیران خوزستان باید با توجه به شرایط استان تصمیم گیری نمایند؛ دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیشنهادات خود را ارائه داده است تا جمع بندی انجام گردد و هم در ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم گیری گردد و هم مجموعه استانداری تصمیم گیری نمایند.

وی در مورد زمان مورد احتیاج برای اعلام نتایج تست کرونا، گفت: جواب آزمایش بیماران بستری مبتلا به کرونا روزانه داده می گردد، اما نتایج بیماران سرپایی، حداکثر در 48 ساعت داده می گردد. در حال ظرفیت سازی هستیم تا نتایج آزمایش را سریعتر بدهیم. سامانه پیامکی نیز راه اندازی شده که جواب آزمایش به صورت پیامک به مردم داده گردد تا مردم از مراجعه حضوری خودداری نمایند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطرح نمود: همکاران ما در یک آزمایشگاه، 24 ساعت کار کردند تا جواب آزمایش ها را آماده نمایند. همکاران مان در آزمایشگاه در شرایط سخت، با این پوشش و با روزه داری در حال کار کردن هستند و باید قدردان آن ها باشیم.

وی گفت: مردم اگر می خواهند از حوزه سلامت حمایت و قدردانی نمایند، بهترین قدردانی رعایت آداب بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است تا همکاران درمان را به زحمت نیندازند. همکاران ما در درمان، بهداشت و بیمارستان ها روز های سختی را تحمل می نمایند و از مردم می خواهیم همکاری نمایند و کوشش نمایند که این سختی ها کمتر گردد.

ابول نژادیان اعلام کرد: در اهواز حدود 6 هزار کارگاه و 12 هزار صنف وجود دارد. مردم باید مطالبه گر باشند و رعایت نکات بهداشتی را به مطالبه عمومی تبدیل نمایند و از ادارات و اصناف بخواهند آداب بهداشتی را رعایت نمایند. سازمان های مردم نهاد نیز به مشاغل، اصناف و کارگاه هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی نمایند، تذکر دهند.

وی گفت: مردم نیز به فروشگاه ها یا کارگاه هایی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کند، مراجعه ننمایند و اگر راننده یک تاکسی ماسک استفاده ننموده باشد، سوار آن تاکسی نشوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ماسک هایی که با همین پارچه های در دسترس نیز تهیه می شوند، قابل استفاده هستند. 70 درصد ماسک هایی که در اروپا استفاده می گردد ماسک های دست دوز هستند.

وی گفت: در حال حاضر 16 کارگاه فراوری ماسک در خوزستان فعال هستند و روز سه شنبه نیز یک کارخانه ماسک سازی در خوزستان راه اندازی می گردد.

ابول نژادیان با اشاره به کوشش برای مدیریت شرایط، اضافه نمود: از نظر درمان کاملا بر بیماری مسلط هستیم، اما اگر مردم رعایت ننمایند ممکن است یک هفته تا 10 روز دیگر شرایط تغییر کند بنابراین تا زمانی که شرایط مدیریت شده، مردم به یاری ما بیایند.

وی در مورد اعلام 10 شهر سفید در خوزستان و برگزاری نماز جمعات در شهر های سفید، توضیح داد: 10 شهر در خوزستان به عنوان شهر سفید اعلام شدند که ما مستندات را ارائه و مطرح نمودیم تعداد بیماران بستری با تعریفی که اعلام شده همخوانی ندارد، بنابراین وزارت بهداشت شهر امیدیه را از لیست شهر های سفید حذف کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون چهار شهر دیگر خوزستان نیز این تعریف را ندارند و نامه ای به وزارت بهداشت ارسال نموده ایم تا این چهار شهر نیز از شرایط سفید خارج شوند.

ابول نژادیان اعلام کرد: اگر قرار است در شهر های سفید نماز برگزار گردد باید به صورت محدود، با فاصله گذاری اجتماعی و با استفاده از ماسک انجام گردد.

منبع: فرارو

به "درخواست اصلاح لیست شهرهای سفید خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست اصلاح لیست شهرهای سفید خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید