سهم سران طوایف قلعه گنج در بحران کرونا؛ توصیه های پدرانه

به گزارش اسپند دود کن، ریش سفیدان، معتمدان و سران طوایف جنوب کرمان با توصیه های پدرانه و دلسوزانه به اقوام خود مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و دوری از اجتماعات، در بحران کرونا نقش آفرینی کردند.

سهم سران طوایف قلعه گنج در بحران کرونا؛ توصیه های پدرانه

به گزارش اسپند دود کن آنلاین، تاثیر حضور سران طوایف را در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی می توان به وضوح مشاهده کرد، در مباحث امنیتی همیشه این سران طوایف هستند که به کمک حکومت می آیند و با نفوذ کلامشان مانع بروز تنش های اجتماعی و بعضا امنیتی می شوند و بسکمک از نزاع های بین اقوام در جنوب کرمان با حضور و میانجی گری سران طوایف به صلح سازش ختم شده است، پس نمی توان از تاثیر ریش سفیدان و معتمدان طوایف در حل بحران کرونا غافل بود چراکه سخن آنها در هر طایفه برای همه قوم و خویشان، فصل الخطاب و کلام آخر است و هیچکس از اهالی طایفه روی حرف ایشان حرفی نمی زند.

بعضی تصور می نمایند که سران و ریش سفیدان طوایف هنوز به شیوه سنتی روزگار می گذرانند در حالی که آنها جزو به روزترین افراد جامعه امروز به شمار می فرایند و هرکدام آنها به وسیله شبکه های اجتماعی با خویشان خود ارتباطی مستمر و لحظه به لحظه برقرار می نماید.

با امکاناتی که تکنولوژی و فضای سایبری فرآهم نموده است، سران طوایف جنوب کرمان، این روزها تمامی اخبار مربوط به ویروس کرونا در خارج و داخل کشور را رصد می نمایند و به خوبی از تبعات ناشی از شیوع این ویروس مطلع هستند، این موضوع را در گفت وگویی که با آنها داشتم به خوبی متوجه شدم.

عیسی احمدی از بزرگان و معتمدان طایفه احمدی در مرکز شهر قلعه گنج در گفت وگویی صمیمی با ما این گونه گفت: به تمامی اعضای خانواده و اهالی فامیل توصیه نموده ام که در قرنطینه کامل خانگی به سر ببرند آن هم به دلیل این که بحث شیوع ویروس کرونا بسیار جدی است.

او ادامه داد: به اهالی طایفه خودمان توصیه کردیم از دیداربینی و عیادت فامیلی در روزهای آغازین سال نو به شدت پرهیز نمایند چراکه ما در اخبار تلویزیون و شبکه های اجتماعی مشاهده می کنیم که اروپا الان به کانون شیوع کرونا تبدیل شده و 180 کشور جهان درگیر این مسئله هستند.

احمدی توضیح داد: شیوع کرونا واقعا نگران نماینده است و تنها درمان آن در حال حاضر قرنطینه خانگی و ارتباط نگرفتن با سایر افراد است و ما بر این نکته در فامیل و بستگان با شدت و اهمیت تاکید داریم.

همچنین سیداسماعیل آفاق حسینی از معتمدان طایفه فلاحی نیز بیان داشت: در فامیل و نزدیکان خود مواردی را برای پیشگیری از شیوع کرونا توصیه نموده ایم و با توجه به از راه رسیدن سال نو بر پُخت نان خانگی در منازل برای جلوگیری از رفت و آمد در شهر و اماکن عمومی تاکید نموده ایم.

وی اضافه نمود: باتوجه به این که بسکمک از افراد فامیل، مغازه دار و کاسب هستند توصیه کردیم تا اطلاع ثانوی محل کسب خود را تعطیل نمایند و از رفت و آمدهای فامیلی نیز جلوگیری نموده ایم و گفتیم حتی صاحب املاک طایفه مان هم اجاره مستاجران خود را ببخشند.

درویش محمودی نیز از بزرگان روستای شمس آباد قلعه گنج است و در بحث پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: به اهالی توصیه نموده ایم حتی الامکان از منزل خود خارج نشوند چون شرایط امروز، شرایط خوبی نیست و از ایجاد تجمع و مراسمات خانوادگی به طور جدی خوداری نمایند.

وی توضیح داد: در طایفه خودمان به هیج وجه اجازه برگزاری مراسم و جشن را نخواهیم داد و با توجه به اینکه شمس آباد در راستا تردد کامیون ها و کنار جاده قرار گرفته است، به سوپر مارکت های کنار جاده تذکر داده ایم فعلا تعطیل نمایند یا در شرایط کاملا بهداشتی محل کسب خود را باز نمایند و در صورت حضور افراد غریبه و یا مسافرانی که از کیش و هرمزگان و سایر شهرستان های کشور به روستا می آیند موارد را به مرکز بهداشت اطلاع دهند تا غربالگری این افراد انجام و از سلامت آنها مطمئن شویم.

الیاس دستجردی از بزرگان طایفه دستجردی و محله گلدشت قلعه گنج نیز گفت: در محله ما قریب به 500 خانوار ساکن هستند و برای پیشگیری از شیوع کرونا یک گروه تقریبا 600 نفری در فضای مجازی متشکل از جوانان و اعضای خانوارها راه اندازی نموده ایم و برای افزایش مطلعی اعضا نکاتی را مطرح می کنیم.

وی افزود: در خانه ماندن و پرهیز از دید و بازید، ضدعفونی کردن وسایل خریداری شده، قرنطینه کردن و کنترل افرادی که از مناطق آلوده به محله گلدشت آمده اند با همکاری خانه بهداشت، پخت نان در خانه، انجام غیرحضوری امورات اداری و بانکی و قرنطینه کامل خانوارها ازجمله مواردی هستند که در این گروه مطرح می کنیم.

دستجردی اضافه نمود: این برنامه ریزی ها باعث شده تا به امروز هیچ گونه موردی از بیماری یا حتی موارد مشکوک نداشته باشیم.

عمران مومنی از بزرگان طایفه مومنی و سالاری نیز گفت: به افراد فامیل و نزدیکان در قلعه گنج توصیه نموده ایم از ترددهای غیرضروری خودداری نمایند، مساجد و برنامه های مذهبی را فعلا تعطیل نموده ایم، به خویشان و نزدیکان سفارش نموده ایم از حضور در تجمعات و مراسمات ختم و عروسی خودداری نمایند.

محمدجعفر جهانگیری از بزرگان طایفه جهانگیری و ساکن روستای ناصرآباد قلعه گنج هم گفت: مسدود نمودن راه های فرعی به روستا و کنترل عبور و مرور خودروها و وسائل نقلیه، جلوگیری از حضور افراد و اهالی روستا در مراسمات جشن و عزاداری و لغو دورهمی های فامیلی از جمله مواردی هستند که به خویشان خود توصیه نموده ایم.

وی توضیح داد: طایفه جهانگیری یک پاساژ شامل چند غرفه در مرکز شهر قلعه گنج داشتند که به طور داوطلبانه و خودجوش، اجاره اسفندماه را از مستاجران طلب نکردند.

خالقداد حیدری نیز از معتمدان و بزرگان طایفه حیدری در قلعه گنج گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا در محله حسن آباد مراسمات فرهنگی و مذهبی در مسجد را تا اطلاع ثانوی لغو و توصیه نموده ایم خویشاوندانمان حتی از حضور در بهشت زهرا را خودداری نمایند.

اسلام طاهری از بزرگان طایفه طاهری قلعه گنج نیز گفت: تاکید نموده ایم مسافرت های نوروزی لغو گردد و هیچ کس از فامیل به سفر نرود و دید و بازدید عید هم فعلا انجام نگردد.

وی افزود: تاکید کردیم که پیرمردها و افرادی که دچار بیماری های زمینه ای هستند در قرنطینه کامل خانگی باشند.

حسین دادخدائی از بزرگان و معتمدان طایفه دادخدائی بخش چاه دادخدا نیز در این باره بیان داشت: بنده توصیه می کنم که افراد فامیل در خانه بمانند تا سلامتی و شادمانی به جامعه برگردد و همه به توصیه های وزارت بهداشت گوش فرا دهند و از ایجاد اجتماعات غیر ضروری همچون رفتن آخر هفته به آرامستان خودداری نمایند.

وی اضافه نمود: اهالی فامیل، خریدهای مورد احتیاج خود را به صورت یکجا انجام دهند تا احتیاج نباشد مکرر به خیابان بفرایند.

دادخدائی هم مطرح کرد: گروهی متشکل از فامیل و دوستان در فضای مجازی داریم که از افراد تحصیل نموده و تاثیرگذار تشکیل شده و در این گروه برای همفکری و ارائه راهکارهای مناسب در راستای پیشگیری از شیوع ویروس بحث می گردد.

همچنین زمان صادقی پژوهشگر، نویسنده و معتمد طایفه صادقی گفت: در این شرایط می توان با بازگرداندن خرده فرهنگ های سنتی به چرخه زندگی، راحت زندگی کرد.

او افزود: درست است که پیشرفت تکنولوژی، زندگی سنتی را تغییر داده و مردم را به خوراکی های لوکس کارخانه ای وابسته نموده است اما در شهرهایی که کار اصلی مردم کشاورزی و دامداری بوده و احتیاجهایشان را خود فراوری می نمایند تامین مخارج بسیار راحت است چرا که هر محصولی را می گردد با شیوه های مختلفی نگهداری کرد، به عنوان مثال خرما را می گردد با آرد مخلوط و کمی آن را تَفت داد و از آن حلوا درست کرد، می گردد خرما را با شیر مخلوط کرد و غذایی به نام مَدر درست کرد که یک وعده غدایی کامل است و حتی می توان آن را با نان تفت داد و چَنگال خرما درست کرد و ده ها خوراکی دیگر را فقط می توان با خرما درست کرد.

قلعه گنج در فاصله 420 کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

از ابتدای اپیدمی کرونا در استان کرمان یک هزار و 134 نفر با علایم تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه نموده اند و 697 مورد تست انجام شد که 116 مورد تا به امروز مثبت شده است.

منبع: ایرنا

منبع: همشهری آنلاین

به "سهم سران طوایف قلعه گنج در بحران کرونا؛ توصیه های پدرانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم سران طوایف قلعه گنج در بحران کرونا؛ توصیه های پدرانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید