پایبندی جدی دمشق به تدابیر پیشگیرانه در مقابله با کرونا

به گزارش اسپند دود کن، به رغم اوضاع فاجعه باری که سوری ها به خاطر جنگ در آن قرار دارند، ساکنان دمشق به تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با کرونا پایبند هستند.

پایبندی جدی دمشق به تدابیر پیشگیرانه در مقابله با کرونا

به گزارش اسپند دود کن، به نقل از الشرق الاوسط، بعد از اعلام تدابیر پیشگیرانه دولت سوریه برای مقابله با کرونا در این کشور که جنگ آن وارد دهمین سال خود شده است تا حد زیادی تردد خودوروها و مردم در خیابان های دمشق و بازارهای آن کاهش یافته است.

مجتمع های بزرگ مواد غذایی تا حد زیادی از مشتریان خالی هستند درحالیکه عده کمی هم مقدار زیادی از اقلام موردنیاز خود را خریداری می کنند تا مجبور به خروج از منازل نشوند.

بیشتر کسانی هم که در این اماکن حضور می یابند نهایت احتیاط را رعایت می کنند تا نزدیک دیگران نشوند. مشتریان و فروشندگان مراقب هستند و مشتریان فورا به محض خرید اقلام موردنیازشان مکان را ترک می کنند.

یک مرد میانسال که بعد از خرید به سرعت درحال خروج از فروشگاه بود به الشرق الاوسط گفت: این مسئله شوخی نیست ما باید هر کاری را که لازم است انجام دهیم. بسیاری از کشورهایی که این بیماری در آنجا گسترش یافته و مرگ و میر هم داشته اند نتوانستند کاری کنند با اینکه پیشرفته هم هستند پس فکر کنید اگر اینجا شیوع پیدا کند چه می شود؟آنوقت چکار کنیم؟

اشاره وی به شرایط وخیم بهداشتی در سوریه به خاطر جنگ و تحریم هاست.

تدابیر دولت برای پیشگیری از کرونا شامل تعطیلی دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزش فنی دولتی و خصوصی در تمام وزارتخانه ها و طرف های ذیربط از 14مارس تا دوم آوریل و اتخاذ اقدامات لازم برای ضدعفونی خوابگاه هاست.

همچنین تعداد کارمندان در بخش ادارات دولتی به 40 درصد کاهش یافته و تعداد ساعات کار ادارات از 9 صبح تا 2 بعد از ظهر است. تمام فعالیت های علمی و فرهنگی و اجتماعی و ورزشی متوقف شده و تدابیری برای قهوه خانه ها و رستوران ها نیز اتخاذ شده است. تالارها بسته شده و وسایل نقلیه عمومی ضدعفونی می شوند.

با اینکه دیده بان حقوق بشر سوریه از شیوع کرونا در استان های دمشق، طرطوس، لاذقیه و حمص خبر داده اما دولت سوریه همچنان اصرار دارد که هیچ فردی به این ویروس مبتلا نشده است.

از ساعت اولیه صبح روز گذشته بسیاری از ساکنان به فروشگاه ها و داروخانه ها برای خرید مواد ضدعفونی کننده و ماسک هجوم برده اند. یکی از کارکنان یکی از این داروخانه ها از افزایش تقاضا برای الکل و مواد ضدعفونی کننده خبر داد.

به رغم فقر گسترده در این کشور خیلی کم اتفاق می افتد مشتری ها با فروشندگان در داروخانه ها و فروشگاه ها به قیمت ها که به شدت در روزهای اخیر به دلیل درخواست زیاد و کمبود تجهیزات بالا رفته اعتراض کنند. قیمت یک ماسک از 80 لیر به 250 لیر افزایش یافته است.

یک زن تقریبا 50 ساله که تعداد زیادی ماسک و مواد ضدعفونی کننده خریداری کرده به الشرق الاوسط گفت: می شود گرسنگی را تحمل کرد و به ندرت گرسنگی آدم را می کشد اما کرونا موجب مرگ می شود و اکنون سلامتی مهم تر از خوردن است.

همچنین وزارت حمل و نقل سوریه با هماهنگی وزارت بهداشت به ضدعفونی کردن هواپیماهای فرودگاه بین المللی دمشق و گیت ها و سنجش تب مسافران می پردازند.

نزار یازجی، وزیر بهداشت سوریه در فرودگاه گفت: ضدعفونی کردن هواپیماها و حتی ورودی ها و سالن های فرودگاه با جدیت برای حفظ سلامتی مسافران انجام می شود.

وی افزود: همکاران ما تب مسافرانی که وارد یا خارج می شوند را می گیرند و اگر مسافری دمای بدنش بالا بود به قرنطینه فرستاده می شود. تا به این لحظه هیچ مورد مثبت مبتلا به کرونا مشاهده نشده است.

علی حمود، وزیر حمل و نقل نیز گفت: وزارت بهداشت دوره های آموزشی برای کادر بخش های مختلف از جمله وزارتخانه ما درباره چگونگی ضدعفونی وسایل حمل و نقل از جمله هواپیماها اجرا کرد و اکنون با نظارت مستقیم وزارت حمل و نقل در سالن ها، هواپیماها درحال انجام است.

خزامی زریق بینت، رئیس مرکز بهداشت فرودگاه بین المللی دمشق گفت کادر این مرکز تب سنجی مسافران کشورهای مختلف به سوریه یا کسانی را که به خارج از کشور سفر می کنند انجام می دهند.

به گفته نجیب فارس، مدیرکل راه آهن سوریه فرایند ضدعفونی کردن قطارها و راه آهن سوریه نیز درحال انجام است.

همچنین تیم وزارت حمل و نقل با همکاری کادر پزشکی وزارت بهداشت از روز گذشته به ضدعفونی کردن کشتی ها نیز می پردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پایبندی جدی دمشق به تدابیر پیشگیرانه در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایبندی جدی دمشق به تدابیر پیشگیرانه در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید