پل تاریخی قالاجیق ماکو؛ یادگار صفویه

به گزارش اسپند دود کن، خبرنگاران/آذربایجان غربی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت گفت: اولین پل ساخته شده بر روی رودخانه زنگمار ماکو مستقر در جاده ابریشم از زمان صفویه تا به امروز همیشه پایدار مانده است.

پل تاریخی قالاجیق ماکو؛ یادگار صفویه

علی خورابلو در گفت و گو با اسپند دود کن، اظهار کرد: پل تاریخی قالاجیق؛ اولین پل ارتباطی ساخته شده بر روی رودخانه زنگمار مستقر در جاده ابریشم در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو است، که این پل در 2 کیلومتری شهر ماکو ساخته شده است.

وی قدمت این پل را بازمانده از دوران حکومت صفویه اعلام کرد و گفت: در گذشته از این پل در جهت عبور و مرور و اتصال دهات و آبادی های جنوبی ماکو از جمله تیکمه، جان عزیز، آق بولاق چمنلی، شیخ جان و همچنین آبادی های قدیمی چون خویلو یوردی در حاشیه شرقی دره زیبای دره باغی قلعه جوق، غار تاریخی و زیبای خزانگاه در ارتفاعات غربی روستای تیکمه موسوم به قارلی داغ و از همه مهمتر راستا پیاده راه و مالرو موسوم به ائل یولو که پس از گذشتن از ارتفاعات شرقی مشرف به زنگمار به روستاهای امامقلی سفلی و علیا منتهی می شده و نهایتا به سمت چالدران و قره کلیسا امتداد داشته است، بهره می جستند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت با تاکید براینکه این راستا تاریخی به جهت وجود محوطه های تاریخی بزرگ چون قوزولوق لار امامقلی و قره کلیسا و دشت چالدران احتمالا برای ارتباطات بازرگانی و تجاری و البته بیشتر امور مذهبی زیارت قره کلیسا توسط مسیحیان ارامنه استفاده می شده است، اظهار کرد: گواه این ادعا وجود کتیبه ای در همین راستا است.

خورابلو با اشاره به اینکه طاق دهنه اصلی پل قالاجیق سال 1385 در اثر فرسایش شدید و سیلاب ویرانگر تخریب شد و نهایتا پس از حدود یک دهه در سال 1395 طی تفاهم نامه منعقده بین میراث فرهنگی و منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و تامین اقتصادی پروژه توسط سازمان منطقه آزاد ماکو عملیات مرمتی اثر بصورت امانی آغاز شد.

به گفته وی مرمت و استحکام و بندکشی بدنی دیواره و پایه ها، بازسازی قوس طاق اصلی براساس الگوهای تاریخی مشابه و قدیمی تر - نه به صورت نامناسب که در اواخر پهلوی مرمت شده بود - با سنگ های تراش دار بازالت سیاه رنگ، اصلاح و استحکام موج شکن و تقویت پایه ها از اهم اقدامات این فصل مرمتی بود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت گفت: مقرر است سنگ فرش عرشه پل و محوطه سازی پل بعنوان پارک اثر نیز انجام گردد و شاهد باززنده سازی فرهنگی این پل صفوی باشیم.

خورابلو با اشاره به اینکه این بنا دارای ارتفاعی بالغ بر 9 متر، عرض 4 متر و طول10 متر است، توضیح داد: مصالح اصلی به کار رفته در این پل شامل قلوه سنگ و ملات گچ و آهک می باشد که پل دارای 2 دهانه کوچک و بزرگ است و بدنه آن با سنگ های سیاه و سفید ساخته شده است که متاسفانه بر اثر گذشت زمان قسمت هایی از این پل از بین رفته اما بنای اصلی آن تقریبا سالم است.

وی همچنین با تاکید براینکه ماکو بیشترین پل را در منطقه آزاد ماکو دارد و پل های قالاجیق، قره کورپو، داش کورپو، بشگوز ، قزلداغ و کشمش تپه در محدوده ماکو واقع هستند، اضافه نمود: قدمت صفوی و قاجاری و پهلوی اول از جمله ویژگیهای شاخص این پلها است. که پل قالاجیق این اثر تاریخی در تاریخ 1381 با شماره 6404 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پل تاریخی قالاجیق ماکو؛ یادگار صفویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل تاریخی قالاجیق ماکو؛ یادگار صفویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید