سه بَرخوانی را هزاران بار خواهید خواند

به گزارش اسپند دود کن، سه برخوانی یکی دیگر از شاهکارهای نویسندگی بهرام بیضایی است. این کتاب حاوی سه برخوانی اژدهاک، آرش و کارنامه بندار بیدخش است و نخستین بار در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در زمستان 1376 چاپ شده است.

سه بَرخوانی را هزاران بار خواهید خواند

سه متنی که در این کتاب آمده و نوبسنده آن ها را برخوانی نام گذاری نموده است، قبل از این کتاب جداگانه چاپ شد بود.

در بخش پایانی یکی از این برخوانی ها بیضایی نوشته است: اینک منم، که این کوه را بر دوش می کشم؛ و زیر پای من شهری؛ و مردمان خوابند. مردگان جاودانه خوابند؛ و منم تنها با غریو گنگ خود مانده. به یاد می آورم آن توفنده مرگبادی را که با من گفت: ای اژدهاک تو نخواهی مرد، مگر آنکه یامای خداوند مرده باشد!-و می بینم شب را، که با همه سنگینی خود بر من فرود آمده است؛ و من هنوز زنده ام!

بیضایی پیشترها در مصاحبه ای در خصوص برخوانی گفته بود: آنچه شاید برای بسیاری مشتبه می گردد و مشترک میان همه شخصیت ها یا نوشته های من به نظر می رسد گیرایی یا برق کلمات است؛ وگرنه من در ترسیم تفاوت ها تلاش نموده ام، گرچه نه به قیمت فدا کردن یگانگی وکلیت متن و حالا دیگر با توجه به مجموع نوشته هایم، خیال نمی کنم کس دیگری تنوع های زبانی بیشتری را بازتاب داده باشد.

بیضایی نادره دوران

بهرام بیضایی از بزرگترین نویسندگان سینما، تئاتر، نمایش نامه و فیلمنامه است. بهرام بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش نامه نویسی، در سینما عرصه های دیگری چون تدوین، ساخت اسم بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه نموده است.

در این باره بخوانید:

بازیگران چهره هم به یاری لتیان نیامدند

بنفشه آفریقایی را حتما ببینید

بیضایی از فیلم سازان صاحب سبک و معتبر و از نویسندگان و اندیشمندان برجسته نمایش و ادبیات نوین فارسی به تعداد می رود. برخی از نمایشنامه هایش به بنگالی، گُرجی، تُرکی، عربی، فرانسوی، اسپانیایی، انگلیسی، آلمانی و زبان های دیگری درآمده و در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی چاپ و اجرا شده است.

چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از ماندگارترین و مهم ترین آثار سینمایی بیضایی است.

منبع: ایرنا زندگی

به "سه بَرخوانی را هزاران بار خواهید خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه بَرخوانی را هزاران بار خواهید خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید