10 کشور کوچک دنیا

به گزارش اسپند دود کن، کوچک ترین کشورهای دنیا

با خبرنگاران همراه باشید تا نگاهی کنیم به لیست ده کشور کوچک دنیا از لحاظ مساحت؛ بعضی از دنج ترین کشورها، جزایر و جاهای روی زمین که با اینکه بسیار کوچک هستند نام کشور را یدک می کشند.

10 کشور کوچک دنیا

7. سن کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)

261 کیلومتر مربع، هفتمین کشور کوچک دنیا

این دو جزیره که در دریای کارائیب واقع هستند و به مادر مستعمرات هند غربی معروف شده اند، اولین جزایری بودند که به استعمار اروپایی ها عایدیند. اقتصاد این کشور به صنعت دنیاگردی، کشاورزی و صنایع کوچک تولیدی متکی است. بعلاوه با توجه به تنوع جانوران دریایی و زندگی زیر آب، این جزایر یکی از مکان های جالب برای غواصی و لذت بردن از دنیای زیر آب به شمار می فرایند. این کشور قرن هاست صادرنماینده عمده قند در دنیا است و مزارع آن اکنون دارای عمارت های زیبایی هستند که به هتل و اقامتگاه تبدیل شده اند.

6. لیختنشتاین

160 کیلومتر مربع، ششمین کشور کوچک دنیا

این کشور آلمانی زبان، تنها کشور دنیا است که کاملاً در کوه های آلپ واقع شده است. لیختنشتاین میان دو کشور سوییس و اتریش قرار گرفته است و از لحاظ عایدی سرانه، در شمار یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا و با یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری است (1.5 درصد). با توجه به اینکه لیختنشتاین فرودگاه ندارد، وارد شدن به این کشور کمی سخت است. به این علت، بازدیدنمایندگان باید ابتدا به فرودگاه زوریخ در سوییس بفرایند و از آنجا به این کشور که هنوز به صورت نظام سلطنتی اداره می گردد، برسند.

5. سان مارینو

61 کیلومتر مربع، پنجمین کشور کوچک دنیا

سان مارینو که کاملاً به وسیله کشور ایتالیا احاطه شده، به آرام ترین جمهوری سان مارینو (Most Serene Republic of San Marino) نیز معروف است. این کشور که ادعا می گردد قدیمی ترین کشور مستقل دنیا است یکی از ثروتمند ترین کشورها از لحاظ عایدی سرانه است. سان مارینو به عنوان سومین کشور کوچک در اروپا، تنها 30 هزار نفر جمعیت دارد و به داشتن کمترین نرخ بیکاری در دنیا به خود می بالد.

4. تووالو (Tuvalu)

26 کیلومتر مربع، چهارمین کشور کوچک دنیا

تووالو که پیش تر به جزایر الیس (Ellice) معروف بود، در اقیانوس آرام و شمال قاره استرالیا واقع شده است. کشور تووالو نزدیک به 10 هزار سکنه، 8 کیلومتر جاده و تنها یک بیمارستان دارد که در جزیره اصلی واقع است. تووالو زمانی جزء خطه بریتانیا محسوب می شد اما در سال 1978 مستقل شد. با توجه به این که رفتن به این کشور سخت است، صنعت دنیاگردی در آن خیلی مطرح نیست. در سال 2010، کمتر از 2 هزار بازدیدنماینده به تووالو سفر کردند که 65 درصد از آنها برای مقاصد تجاری مسافرت کرده بودند.

3. نائورو (Nauru)

21 کیلومتر مربع، سومین کشور کوچک دنیا

کشور نائورو در شرق قاره استرالیا قرار گرفته است و کوچکترین کشور جزیره ای در دنیا است. نائورو پیش تر به عنوان جزیره دلپذیر (Pleasant Island) معروف بود. این کشور در دهه 80 میلادی به خاطر معادن فسفاتش معروف بود؛ اما اکنون جزیره ای آرام است که دنیاگردان، توجه چندانی به آن ندارند. منابع فسفات این کشور نیز اکنون تهی هستند و در نتیجه نرخ بیکاری در آن 90 درصد است. ده درصد به جامانده نیز کارکنان دولتی هستند. بعلاوه گفته می گردد نائورو چاق ترین جمعیت دنیا را در خود جای داده است؛ چرا که 97 درصد از مردان و 93 درصد از زنان این کشور از چاقی یا اضافه وزن رنج می برند. به همین دلیل، نائورو مرکز دیابت نوع 2 در دنیا محسوب می گردد و 40 درصد از جمعیت آن از این بیماری رنج می برند.

2. موناکو

2 کیلومتر مربع، دومین کشور کوچک دنیا

موناکو که در French Riviera واقع شده، مرکز تجمع بیشترین تعداد میلیونرها و میلیاردرهای دنیا است. این کشور بسیاری از افراد ثروتمند و معروف دنیا را به خود جذب کرده است. موناکو از سه طرف، هم مرز با فرانسه است و از یک طرف نیز به دریای مدیترانه ختم می گردد. ساکنان موناکو عمدتاً فرانسوی زبان هستند. این کشور جمعیتی بالغ بر 36 هزار نفر دارد و متراکم ترین کشور دنیا محسوب می گردد. معروف ترین رویداد سالیانه در آن، مسابقات فرمول 1 است که مسیرهای آن از خیابان های موناکو عبور می نمایند.

1. واتیکان

0.44 کیلومتر مربع، کوچک ترین کشور دنیا

کوچک ترین کشور دنیا، واتیکان است که به سریر مقدس نیز معروف است. این کشور در شهر رم، مرکز ایتالیا واقع است و مرکز کلیسای کاتولیک دنیا است. واتیکان مرکز بزرگ ترین کلیسای دنیا، یعنی کلیسای سن پیترو است و بعضی از آثار هنری رنسانس همانند مجسمه The Pieta و خلقت آدم نیز در آن قرار دارند. عایدی این کشور از مشارکت های داوطلبانه یک میلیارد عضو کلیسای کاتولیک رومی در سرتاسر دنیا تأمین می گردد. به جامانده اقتصاد واتیکان نیز از فروش تمبرهای پستی، یادگاری های دنیاگردی و ورودیه های موزه ها تأمین می گردد.

منبع: الی گشت

به "10 کشور کوچک دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کشور کوچک دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید