ریزش مو پس از بارداری

به گزارش اسپند دود کن، ریزش مو پس از بارداری مسئله ای شایع در میان زنان به تعداد می رود که با مراقبت مناسب به آسانی می توان از بروز آن پیشگیری کرد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به ریزش مو پس از بارداری ارائه شده است.

ریزش مو پس از بارداری

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

ریزش مو پس از بارداری مسئله ای شایع در میان زنان به تعداد می رود که با مراقبت مناسب به آسانی می توان از بروز آن پیشگیری کرد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به ریزش مو پس از بارداری ارائه شده است.

زنان باردار ممکن است تغییرات جسمی و روانی زیادی را در این دوران تجربه کنند زیرا، تغییرات هورمونی مختلفی در بدن اتفاق می افتند. بسته به نوع بدن و مراقبت های انجام شده در دوره بارداری و بعد از آن این تغییرات متفاوت خواهند بود. ریزش مو پس از زایمان از مسائل شایع به تعداد می رود که حدود 75 درصد زنان به آن مبتلا می شوند.

دلایل ریزش مو پس از زایمان

زنان روزانه معمولاً 30-100 شاخه از موهای خود را به خاطر شانه کردن و شستن از دست می دهند. زنان باردار در مقایسه با زنان دیگر به خاطر تغییرات هورمونی که اتفاق می افتند ریزش مو کمتری در این دوره دارند. در زنان حدود 10 الی 15 درصد موها در فاز استراحت قرار دارند. فاز استراحت آخرین فاز چرخه رشد مو است. در این فاز موها هنگام شانه کردن یا شستن می افتند. بقیه تارهای مو در فاز رشد و فاز انتقال قرار دارند. فاز رشد فازی است که در آن موها در حال رشد هستند و اولین فاز چرخه رشد مو است. در حدود 80-90 درصد موها در این فاز قرار دارند. فاز انتقال هنگامی است که مو از فاز رشد به فاز استراحت می رود. حدود 2-3 درصد موها در این فاز قرار دارند. در دوران بارداری افزایش سطح هورمون های پروژسترون و استروژن در بدن از ریزش مو جلوگیری می کند. تارهای مو که در فاز استراحت قرار دارند به خاطر هورمون ها به فاز حفاظت شده انتقال پیدا می کنند. در دوره بارداری موها ممکن است ضخیم تر از حالت عادی شوند. ولی، با تولد نوزاد متابولیسم بدن شروع به پایدار شدن می کند و سطح هورمون ها به حالت عادی باز می شود. بنابراین، موهایی که در فاز حفاظت شده قرار دارند به فاز استراحت باز می گردند و شروع به ریزش می کنند. معمولاً این فاز که با افزایش ریزش مو همراه است ممکن است 1 الی 6 ماه طول بکشد. اگر چه ریزش مو ممکن است شدید باشد ولی، منجر به طاسی نمی شود. به علاوه، موهای نو شروع به رشد می کنند و چرخه طبیعی رشد مو در طی یک سال ادامه پیدا می کند. همچنین استرس پس از زایمان و از دست دادن مواد مغذی بدن به خاطر شیردهی هم ممکن است از دلایل ریزش مو در دوران پس از بارداری باشند.

روش های پیشگیری

ریزش مو پس از بارداری فرآیندی طبیعی و موقتی است. در ادامه راه حل هایی برای پیشگیری از این مشکل ارائه شده است.

از آنجایی که موها پس از بارداری بیشتر مستعد شکنندگی می شوند، مراقبت بیشتر از موها هنگام شانه زدن و شستن بسیار مهم است.

از استفاده از مواد شیمیایی بر روی موهای خود خودداری کنید و از شامپوهای ضد ریزش مو استفاده کنید. استفاده از محصولات گیاهی مناسب تر است.

از بستن محکم موها خودداری کنید زیرا، ممکن است منجر به شکستن موها شود.

از رژیم غذایی مغذی استفاده کنید. مصرف رژیم غذایی با پروتئین بالا و استفاده از مواد غذایی غنی از آهن برای موها مفید است.

از استفاده از دستگاه هایی مانند سشوار و اتو مو خودداری کنید.

ماساژ دادن موها با روغن مانند روغن زیتون برای موها مفید است.

بهتر است موهای خود را کوتاه کنید.

برخی زنان به خاطر مصرف قرص های ضد بارداری که تا قبل از زمان بارداری ادامه پیدا می کند به ریزش مو مبتلا می شوند. اگر در دوران بارداری دچار ریزش مو شدید و استفاده از قرص های ضد بارداری علت آن نبود، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید. ریزش مو در این دوران معمولاً مسئله جدی نیست و با مراقبت های مناسب می توان آن را کنترل کرد. ولی، اگر ریزش مو شدید باشد و برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کرد.

منبع: راسخون

به "ریزش مو پس از بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش مو پس از بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید