خبرنگاران ارایه 45 هزار مشاوره به دانش آموزان در شرایط کرونایی

به گزارش اسپند دود کن، تهران-خبرنگاران- دانش آموزان برای مقابله با استرس های ناشی از هماهنگی میان روش آموزش مجازی و شرایط قرنطینه و دیگر مسائل روان شناختی به خدمات مشاوره ای نیازمندند که وزارت آموزش و پرورش پس از تعطیلی مدارس تا به امروز 45 هزار و 592 مورد مشاوره به آنها ارائه نموده و این خدمات قرار است در شبکه شاد ادامه یابد.

خبرنگاران ارایه 45 هزار مشاوره به دانش آموزان در شرایط کرونایی

پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، شیوه مختلف آموزش و ارائه خدمات به صورت مجازی مورد توجه آموزش و پرورش نهاده شد. آموزش و پرورش در این شرایط بحرانی همزمان با شروع آموزش دروس به دانش آموزان از راه دور، خدمات دیگری مانند مشاوره به آنها را نیز ارائه کرد.

در واقع مشاوران آموزش و پرورش در این روزهای کرونایی برای پاسخگویی به پرسش های اولیاء و دانش آموزان در حوزه مشاوره تحصیلی، تربیتی وهمچنین پیشگیری از مسائل روانی و اجتماعی در سطح استان ها و مناطق اقدامات گسترده ای انجام داده اند.

آموزش و پرورش با توجه به شیوع بیماری کرونا مدیریت و پیشگیری از مسائل روانی و اجتماعی دانش آموزان را هدف قرار داده و خدمات مشاوره ای را برای دانش آموزان به صورت مجازی ارائه نموده است.

براساس گفته های مسوولان آموزش و پرورش، خدمات مشاوره ای به دانش آموزان در سطح کشوری، استانی، منطقه ای و مدرسه ای اجرا شده و پنج گروه برای ارائه این خدمات مورد هدف بوده اند.

در این میان دانش آموزان بسیاری احتیاجمند خدمات مشاوره ای هستند تا بتوانند از مسائل روانی، اجتماعی و تحصیلی به درستی عبور نمایند. در تمامی ایام سال مشاوران مدارس به افراد احتیاجمند توانمندسازی روانی-اجتماعی و همچنین افراد داری مشکل یا اختلالات روان شناختی براساس آزمون های غربالگری پایه و سلامت روانی-اجتماعی خدمات مشاوره ای ارائه می دهند تا بچه ها و نوجوانان در گذر از مراحل مختلف زندگی علاوه بر یافتن سلامت روان خود، تصمیمات درستی در زندگی بگیرند.

همچنین دانش آموزان پایه نهم در دوره متوسطه اول که باید فرآیند هدایت تحصیلی را کامل نمایند و دانش آموزان پایه دوازدهم برای شرکت در کنکور سراسری گروه های هدف آموزش و پرورش برای ارائه خدمات شناخته شده اند.

اما در میان عده ای دیگر از دانش آموزان که خانواده های خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند که احتیاج مبرمی به خدمات مشاوران دارند تا بتوانند با مصیبت اتفاق افتاده کنار بیایند و همچنین برای گذر از مسائل پیش روی خود در آینده برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

براساس آمار اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پروش به اسپند دود کن، پس از تعطیلی مدارس تا کنون 45 هزار و 592 مشاوره حضوری و غیر حضوری در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی کشور اجرا شده است که از میان این خدمات ارائه شده در هسته های مشاوره 59 درصد از مشاوره ها به امور تحصیلی-شغلی، 15 درصد سازگاری، 18 درصد خانوادگی و 8 درصد مسائل بالینی مربوط است.

فعال سازی بخش مشاوره در شکبه شاد

سعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اسپند دود کن درباره خدمات مشاوره ای آموزش و پرورش به دانش آموزان گفت: فعالیت های مشاوره ای در سطح کشوری، استانی، منطقه ای و مدرسه برای دانش آموزان اجرا شده است. وی درباره نوع فعالیت های اجرا شده در سطح ستاد کشوری اضافه نمود: فعال سازی بخش حوزه مشاوره و مراقبت در برابرآسیب های اجتماعی در کانال پرورشی و فرهنگی در شبکه شاد برای بهره گیری دانش آموزان از این فعالیت ها از بستر فضای مجازی از مهم ترین اقدامات خدماتی محسوب می گردد.

وی به فعال سازی دبیرخانه های کشوری ارتقای بهداشت روانی-اجتماعی و هدایت تحصیلی و مهارت های یادگیری در کشور اشاره و عنوان نمود: این اقدام در واقع در جهت فراوری محتوای آموزشی چندرسانه ای مورد احتیاج وفعال سازی کانال پرورشی و فرهنگی در شبکه شاد اجرا شده است.

مدیر کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تهیه مجموعه های آموزشی راهنمای مدیریت روانی اجتماعی بچه ها و نوجوانان در شرایط سخت و ناگوار به والدین و کارکنان مدارس با تاکید بر بیماری کرونا و همچنین تهیه راهنمای تخصصی فرایند ارایه خدمات مشاوره ای غیر حضوری در هسته ها و مراکز مشاوره منطقه ای ویژه کرونا برای بهره گیری اعضای تخصصی هسته ها و مراکز مشاوره منطقه ای و استانی از دیگر خدمات مشاوره ای برای دانش آموزان است.

شکوهی، هماهنگی جهت بهره گیری از ظرفیت سامانه های اداره کل امورتربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در سامانه همگام وزارت آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات اجرا شده بیان کرد که شامل فعال سازی سامانه نماد جهت ارایه خدمات غربالگری، ارجاع به هسته ها و مراکز مشاوره منطقه ای و استانی جهت دریافت خدمات تخصصی، اورژانسی، حمایتی و معاضدتی، ارایه آموزش های ارتقایی و پیشگیرانه و اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در سامانه هدایت تحصیلی می گردد.

وی به راهبری ارایه خدمات مشاوره ای و پیشگیرانه در چارچوب نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان اشاره نمود و گفت: این اقدام در سه حوزه ارتقایی(آموزشی)، شناسایی موارد و مسائل روان شناختی، فوریت های روانی - اجتماعی وارائه مداخلات غیرحضوری و درصورت احتیاج مداخلات حضوری در هسته ها و مراکز مشاوره انجام می گردد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش راهبری فرایند ارایه خدمات تخصصی، حمایتی برخط(آنلاین) به دانش آموزان را از دیگر فعالیت های اجرا شده در سطح ستاد کشوری عنوان نمود و یادآورشد:همچنین فعالیت تشکل های دانش آموزی یاریگران زندگی و همیار مشاور در کشور نیز راهبری می گردد.

شکوهی اظهار داشت: آموزش و پرورش ظرفیت سوپروایزری مددکاری در حوزه ستادی و پاسخگویی برخط و تلفنی در مورد ارایه خدمات مددکاری به دانش آموزان احتیاجمند ایجاد نموده است که این خدمات حمایتی با عنوان پویش یک تماس یک یاریگر زندگی، ما به هم عشق را هدیه میدهیم، ارائه می گردد.

وی اضافه نمود: در این پویش در راستای ارایه خدمات حمایتی و مشاوره ای و تداوم ارتباط، امید بخشی و توسط کلیه همکاران فرهنگی از، معلمان مدیران، کارشناسان و... و. با دانش آموزان تماس گرفته می گردد که براساس لیست تا کنون با بیش از صدهزار دانش آموز در سراسر کشور تماس گرفته شده است.

خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی درهسته های مشاوره در سطح منطقه ای

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش در ادامه درباره ارایه خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی درهسته های مشاوره در سطح منطقه ای گفت: فعال نگه داشتن اعضای تخصصی هسته های مشاوره جهت ارائه خدمات هدایت و مشاوره ای تلفنی و برخط به دانش آموزان در این روزهای تعطیلی مدارس مورد توجه آموزش و پرورش نهاده شده است.

شکوهی اضافه نمود: مشاوران در واقع شرایط موارد اورژانسی روان شناختی ارجاعی از مدارس را پیگیری و سپس درمان می نمایند.

فعالیت های مشاوره ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح مدارس

وی همچنین درباره خدمات فعالیت های مشاوره ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح مدارس گفت: مشاوران با توجه به پیغامدهای ناشی از بیماری کرونا و قرنطینه فعالیت های خودرا در نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان(نماد) در سه حوزه شناسایی موارد و مسائل روان شناختی، فوریت های روانی - اجتماعی وارائه مداخلات غیرحضوری و درصورت احتیاج مداخلات حضوری پیگیری می نمایند.

شکوهی به ایجاد کانال ارتباطی مجازی در قالب پیغام مشاور جهت اطلاع رسانی و ارایه خدمات مشاوره ای (روان شناختی، تحصیلی) در مدارس اشاره نمود و گفت: مشاوران در این روزها به والدین، دانش آموزان و معلمان در راستای دریافت کد کاربری جهت ورود و استفاده از ظرفیت سامانه نماد در بخش بهره مندی از محتوای آموزشی و آزمون های غربالگری آگاهی رسانی می نمایند.

وی تاکید نمود: همچنین مشاوران در جهت توانمندسازی روانی - تحصیلی دانش آموزان و اولیا با توجه احتیاجهای آموزشی مورد احتیاج آنان با استفاده از محتوای آموزشی سامانه نماد کوشش می نمایند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مرافبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش اضافه نمود:مشاوران مدارس در این روزهای کرونایی کتابچه راهنمای مدیریت روانی اجتماعی بچه ها و نوجوانان در شرایط سخت و ناگوار به والدین و کارکنان مدارس را به دانش آموزان آموزش می دهند تا از میزان استرس آنها کاسته گردد.

شکوهی به انجام مشاوره فردی و گروهی مجازی برای دانش آموزان به وسیله ظرفیت صدای مشاور اشاره نمود و گفت: فعال سازی و بهره گیری از ظرفیت دانش آموزان عضو تشکل همیاران مشاور مدرسه و دانش آموزان عضو کانون یاریگران زندگی از دیگر اقداماتی است که مشاوران در زمان تعطیلی مدارس انجام داده اند.

وی به اهمیت آموزش مهارت های تحصیلی، طرح ریزی شغلی و انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان اشاره نمود و یادآورشد: مشاوران در زمان تعطیلی مدارس فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم را براساس موازین شیوه نامه هدایت تحصیلی را تکمیل و همچنین نیم رخ روانی - اجتماعی مدرسه براساس آزمون سلامت روانی- رفتاری دانش آموزان و اولویت بندی ارایه آموزش های مورد احتیاج را نیز تنظیم نموده اند.

وی بیان کرد که مشاوران در مدارس هماهنگی برگزاری اردوها و بازدید مجازی معرفی مشاغل به دانش آموزان به مناسبت هفته معرفی مشاغل را نیز برعهده دارند.

بهره مندی تمامی دانش آموزان کشور از خدمات مشاوره ای

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مرافبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: تمامی دانش آموزان کشور درمناطق شهری، روستایی و مناطق عشایری می توانند از خدمات مشاوره ای بهره مند شوند.

به گفته شکوهی، دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی دارند، به دلیل مبارزه با ویروس کرونا تحت پوشش خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به صورت آنلاین قرار می گیرند و دانش آموزانی که به اینترنت یا وسایل هوشمند استفاده از نت دسترسی ندارند، می توانند به صورت حضوری با حفظ فاصله اجتماعی از خدمات روان شناختی بهره مند شوند.

وی تاکید نمود که اداره کل درصدد آن است که کیفیت این فعالیت ها را به خصوص در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط میسر نیست، تقویت نموده و برای ایجاد عدالت در ارایه خدمات، به وسیله حضوری عمل کند.

فراوری 12 هزار و 807 فایل صوتی و تصویری

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مرافبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش همچنین بیان کرد که در دوران تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا 9 هزار و 803 بخشنامه و اطلاعیه برای سلامت روانی و هدایت تحصیلی دانش آموزان تدوین شده است.

شکوهی اضافه نمود: همچنین تعداد 12 هزار و 807 فایل صوتی و تصویری در استان های کشور فراوری شده که در اختیار دانش آموزان نهاده شده است.

وی درباره تاثیر خدمات مشاوره در برنامه ریزی درسی دانش آموزان عنوان نمود: مشاوره می تواند به کاهش افت تحصیلی دانش آموزان منجر گردد، چرا که دانش آموزان در این روزها آموزش را به صورت حضوری دریافت نمی نمایند.

این مسوول در وزارت آموزش و پرورش به تسهیل فرایند انطباق دانش آموزان با روش آموزش مجازی وفضای قرنطینه اشاره نمود و گفت: ارتقای سلامت، مدیریت استرس و اضطراب و نگرانی دانش آموزان باعث می گردد که فرایند یادگیری، تمرکز بر فرایند مطالعه، شوق فراگیری در آنان افزایش یابد و در این شرایط بحرانی بتوانند تغییر فرایند آموزش از حضوری به آنلاین رابه سلامت و با کمترین آسیب تجربه نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ارایه 45 هزار مشاوره به دانش آموزان در شرایط کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ارایه 45 هزار مشاوره به دانش آموزان در شرایط کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید