تداعی عادی سازی کرونا بسیار خطرناک است

به گزارش اسپند دود کن، تهران (پانا) - رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، تداعی عادی سازی را بسیار خطرناک دانست و گفت: بازگشایی زودهنگام مجموعه هایی مانند مدارس و برپایی مراسم شادی و عزاداری می تواند تداعی عادی سازی را برای مردم به همراه داشته باشد که این شرایط بسیار خطرناک است.

تداعی عادی سازی کرونا بسیار خطرناک است

حمید سوری اپیدمیولوژیست روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اضافه کرد: بعضی فکر می نمایند با شرکت در مراسم تشییع چهره های معروف شرایط انتقال بیماری تفاوت می نماید و صرفا به خود آنان مربوط است، غافل از اینکه هر کدام می توانند حدود هفت نفر را مبتلا و در ادامه دهها نفر را آلوده نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بازگشایی ها باید مرحله ای، سنجیده و به صورتی انجام گردد که تداعی عادی سازی را در مردم ایجاد نکند؛ به عبارتی این کار باید با حساسیت بسیار بالایی انجام گیرد.

وی، تداعی عادی سازی در فرایند فعلی مقابله اپیدمی کرونا را خیلی خطرناک دانست، گفت: در صورت تحقق این موضوع شاهد افزایش جدی در فرایند بیماری خواهیم بود.

هنوز کرونا کنترل نشده است

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: هنوز به کنترل اپیدمی نرسیده ایم و نوسانات تعداد روزانه مرگ در 5 هفته گذشته نشان دهنده این موضوع است.

وی بیان داشت: هرچند مدتی است مرگ براثر کرونا 2 رقمی شده، اما شاهد نوساناتی در این زمینه هستیم که برای تداوم کاهش مرگ ها و رسیدن به مرحله حذف بیماری باید آنچه در دو سه ماه گذشته انجام گرفته، ارزیابی و بازنگری و برای مرحله حذف برنامه ریزی گردد.

سوری ادامه داد: در صورتی می توان گفت که اپیدمی کرونا کنترل شده که دیگر فرایند افزایشی معنی داری در مرگ ها نداشته باشیم، اما این آمار بعضی روزها تا مرز 100 نفر در روز هم می رود.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا تاکید نمود: شرایط همچنان شنماینده و ناپایدار است و نگران افزایش بیماران و در نهایت مرگ و میر براثر این اپیدمی هستیم.

وی به مردم توصیه کرد که همچنان توصیه های بهداشتی را به دقت رعایت نمایند تا سلامت آنان به خطر نیفتد.

ضرورت بیماریابی بیشتر

سوری بر ضرورت بیماریابی بیشتر تاکید نمود و گفت: هرچه تعداد بیشتری بیماران کرونایی شناسایی گردد، بهتر است و نشان می دهد مبتلایان بیشتری را در چتر خودمان قرار می دهیم.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، ادامه داد: این کار علاوه بر شناسایی زودتر بیماران در فرایند درمان بیماری نقش موثری دارد و به عبارتی بیماران در مراحل اول بیماری شناسایی و در فرایند مطلوب درمان قرار می گیرند.

سوری بیان داشت: در حال حاضر روزانه حدود 6 هزار مورد جدید کرونا داریم که به معنای شناسایی تعداد بیماران بیشتری است. علاوه بر بیماران افراد در تماس آنها را تحت کنترل قرار دهیم که این کار می تواند اپیدمی را به سمت خاموشی ببرد.

وی ادامه داد: در بعضی موارد که فراوانی ابتلا افزایش پیدا کند، می تواند نشان دهند این موضوع باشد که الگوی مبتلایان تغییر و بیشتر به سمت جوانان سوق پیدا نموده که این فرایند خطرناک است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تداعی عادی سازی کرونا بسیار خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداعی عادی سازی کرونا بسیار خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید