حذف معافیت مالیاتی بازیگران، ورزشکاران و موسسات کنکور

به گزارش اسپند دود کن، مجتبی یوسفی با اشاره به اینکه مالیات فراوری در بودجه از 25درصد به 20درصد کاهش پیدا نموده گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق بعضی معافیت های مالیاتی از جمله معافیت های مالیاتی بازیگران سینما، ورزشکاران و صاحبان موسسات کنکوری و... حذف خواهد شد و از درآمدهای آن برای همسان سازی حقوق بازنشستگان استفاده خواهد شد.

حذف معافیت مالیاتی بازیگران، ورزشکاران و موسسات کنکور

به گزارش خبرگزاری اسپند دود کن ، نماینده مردم اهواز در خصوص فرایند آنالیز های بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: به اندازه کافی در خصوص مسائل بودجه هم نمایندگان مجلس و هم کارشناسان مالی صحبت نموده اند. در خصوص اینکه تراز عملیاتی منفی 320هزار میلیارد تومانی در بودجه وجود دارد یا اینکه کسری بودجه170هزار میلیارد تومانی در بطن بودجه گنجانده شده که عملا 93 هزار میلیارد تومان از هزینه های آن بدون هیچ منبع درآمدی برنامه ریزی شده است. به عبارت ساده، دولت بدون کسب مجوز قانونی، قصد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را داشت و بیان کرد که تنها 20درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه واریز می نماید.

یوسفی در ادامه اضافه کرد: با این ساز و کار برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، دولت از یک طرف عملا40هزار میلیارد تومان بدون کسب مجوز در بودجه پیش بینی کرد. از سوی دیگر در بند ه تبصره 4 عملا 53هزار میلیارد تومان اعتبار را به جای اینکه از اعتبارات تملک دارایی ها، فروش نفت یا مالیات و... تامین کند، به گونه ای برنامه ریزی کرد تا این منابع را به وسیله منابع صندوق توسعه ملی تامین کند. مجموعه این اعداد و ارقام 93هزار میلیارد تومان هزینه را در بر می گرفت که دولت منبعی برای تامین درآمدهای آن پیش بینی ننموده بود. این در حالی است که بودجه فقط یک سند حسابرسی نیست، بلکه یک سند مهم حکمرانی است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص راه حل مجلس برای حل این کمبودها در بودجه یادآور شد: زمانی که مجلس از رییس جمهوری درخواست کرد تا رسما اعلام کند این خلاء بودجه ای را از چه طریقی می خواهد جبران کند، نامه ای از سوی رییس جمهوری، خطاب به کمیسیون تلفیق ارسال شد و در آن اعلام شد، 50هزار میلیارد تومان از این عدد را به وسیله فروش اوراق و40هزار میلیارد تومان را به وسیله صرفه جویی جبران خواهد نمود. متاسفانه این نامه نه تنها ابهامات بودجه را روشن نکرد، بلکه بر ابهامات نیز اضافه کرد. چرا که اگر دولت منبعی مازاد داشت چرا قبلا از آن استفاده ننموده بود. در چنین شرایطی، کمیسیون تلفیق کوشش کرد تا جهت گیری بودجه را به سمت افزایش عدالت اجتماعی، رشد مالی و بهبود شرایط معیشتی مردم سوق دهد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که برای حل این ابهامات، مجلس چه رویکردی را در پیش گرفت؟ گفت: برای حل این مسائل، مجلس کوشش کرد با توسعه پایه های مالیاتی، کسری های فزاینده در بودجه را جبران کند. ضمن اینکه این افزایش مالیات قرار نیست فشار را بر روی فراوری کننده ها، حقوق بگیران یا اقشار محروم سوار کند، بلکه در بسیاری از موارد قرار است پرداخت های مالیاتی این اقشار را نیز تعدیل کند. به عبارت روشن تر، مالیات فراوری کننده از25درصد به 20درصد کاهش پیدا نموده است. از سوی دیگر با شناسایی افراد و جریاناتی که فرار مالیاتی بین 70 تا 150 هزار میلیارد تومان داشتند، کوشش شده تا بخشی از کسری های بودجه جبران گردد. به عنوان مثال بعضی معافیت های مالیاتی که بازیگران، ورزشکاران و صاحبان موسسات کنکوری و...در بودجه1400 حذف خواهد شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: موضوع مهم دیگری که قبلا باعث اجحاف فراوانی می شد، تغییر نرخ مبنای محاسبه حقوق گمرکی بود که برای بعضی افراد خاص با ارز 4200 تومانی محاسبه می شد و رانت و درآمدهای نجومی در پی داشت. یعنی اقلام اساسی که مردم از بازار آزاد با قیمت های بالا تهیه می کردند، هم ارز4200 تومانی دریافت می کرد و هم با نرخ گمرکی بسیار اندکی محاسبه می شد. در مجموع این درآمدهای مالیاتی در بودجه به حدود 418 هزار میلیارد افزایش پیدا کرد. با این تصمیم هم فشار مالیاتی بر روی اقشار محروم کاهش و هم سهم پرداخت مالیاتی سوداگران و سودجویان افزایش پیدا کرد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که چنانچه دولت بودجه را به دلیل تغییر شاکله رد کند، آیا احتمال استفاده از بودجه سه دوازدهم یا چهار دوازدهم در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت؟ گفت: من امیدوارم که دولت در خصوص بودجه همکاری کند. مجلس به اندازه کافی برای رد کردن بودجه دلیل داشت، اما سعی کرد در راستای منافع عمومی مردم فرایند اصلاح بودجه را پیگیری کند. اگر دولت بخواهد بودجه را رد کند، نشان می دهد که بیشتر روینمودهای سیاسی مد نظر دولت بوده است. مجلس در اصلاح بودجه موضوع توجه به اقشار محروم به خصوص اقشاری چون بازنشستگان، حقوق بگیران و...را مورد توجه قرار داده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که از نظر شما سرنوشت بودجه چه خواهد شد؟ گفت: در جریان آنالیز های کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه، مجلس به گونه ای تصمیم سازی نموده است که فروش دارایی های سرمایه ای و املاک برای دولت از90 هزار میلیارد تومان به150هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. مجلس این 60هزار میلیارد تومان را برای بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته است تا در بحث همسان سازی به کار گرفته گردد. معتقدم دولت هم در نهایت به وسیله همگرایی با مجلس کوشش خواهد نمود تا بودجه ای در تراز نیازهای مردم و بهبود شاخص های معیشتی مردم تدارک دیده گردد.

->

منبع: خبرگزاری آریا

به "حذف معافیت مالیاتی بازیگران، ورزشکاران و موسسات کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف معافیت مالیاتی بازیگران، ورزشکاران و موسسات کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید