خبرنگاران ایجاد ثبات اقتصادی لازمه جهش تولید است

به گزارش اسپند دود کن، تهران- خبرنگاران- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بسترسازی و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور لازمه جهش تولید است تا سرمایه گذاران بتوانند در شرایط با ثبات کالای با کیفیت و صادراتی تولید کنند.

خبرنگاران ایجاد ثبات اقتصادی لازمه جهش تولید است

هدایت الله خادمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی اسپند دود کن با اشاره به نامگذاری سال 99 تحت عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: جهش تولید یعنی تولید کالاهایی که دارای مزیت اقتصادی و رفع نیازهای داخلی است و قابلیت صادرات و ارزآوری دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ تولید ثروت و پرهیز از خام فروشی، ایران را دارای هشت درصد منابع طبیعی دنیا توصیف کرد و اضافه کرد: کشورهایی پیروز هستند که برای خود تولید ثروت کرده اند و به فروش منابع خدادادی متکی نیستند.

خادمی، به تاکیدات رهبری انقلاب بر حمایت از کالای داخلی و جهش تولید در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: تحقق جهش تولید نیازمند عزم ملی و نهضتی مردمی همراه با حمایت دولتی است.

وی، فساد اقتصادی را از اصلی ترین موانع جهش تولید دانست و اضافه کرد: جهش تولید وقتی اتفاق می افتد که اقتصاد مردمی شود و بخش خصوصی قدرتمند داشته باشیم.

کننده ایذه و باغملک به خصوصی سازی ناقص شرکت های دولتی و خصولتی سازی اشاره کرد و گفت: اگر گاهی به نام اصل 44 قانون اساسی هم، اقداماتی در جهت خصوصی سازی انجام شد به قدری ناقص بود که همه آرزوی دولتی شدن دوباره این صنایع را کردند.

خادمی، بخش های مختلف دولت را رقیب بخش خصوصی ارزیابی کرد و یادآور شد: در همه جای دنیا، هزینه دولت ها بالا و کارآیی شان پایین است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به دخالت بانک ها در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بانک های ما که باید به بخش خصوصی وام با سود پایین دهند تا این بخش اشتغال مولد ایجاد کند به عنوان رقیب، صاحب صنعت فولاد و پتروشیمی هستند.

خادمی معتقد است نباید بانک که خود حامی بخش خصوصی است به رقیبی برای آن تبدیل شود و اضافه کرد: بانک ها، بلایی سر بخش خصوصی می آورند که ورشکست شوند و دنبال تصاحب کارخانه های بخش خصوصی هستند.

وی با بیان اینکه برخی وزارتخانه ها مثل وزارت کار، صاحب صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی هستند، شرح داد: وقتی وزارتخانه ای با بخش خصوصی رقابت می کند این بخش چگونه می تواند به جهش تولید فکر و برنامه ریزی کند.

این کارشناس حوزه انرژی به تاکیدات مکرر رهبری انقلاب درباره پرهیز از خام فروشی اشاره کرد و اضافه کرد: فراورده های نفتی ارزش اضافه کرده بالایی دارند و راحت تر صادر می شوند و اگر تا به امروز روی آنها سرمایه گذاری بیشتری کرده بودیم نمی توانستند ما را تحریم کنند.

خادمی، احداث پالایشگاه و تولید بنزین را یکی از راهبردها برای تحقق جهش تولید مطرح نمود و گفت: ما قادر هستیم با احداث پالایشگاه، بنزین مورد نیاز کشورهای همسایه را تولید کنیم.

وی، جهش تولید را مستلزم کاهش هزینه ها و تولید کالای با کیفیت و رقابتی دانست و گفت: نروژی ها پیش از کشف نفت در این کشور ماهیگیر بودند و بعد از کشف نفت، اکنون از ثروتمندترین کشورهای دنیا هستند اما درآمد نفتی آنها را صرف توسعه زیرساخت ها کرده اند و برای آیندگان پس انداز می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر منابعی چون نفت و سنگ آهن و مس و دیگر منابع خدادادی را بدون ارزش اضافه کرده صادر کنیم، ظلم کرده ایم، شرح داد: نباید کالاهایی که در داخل قابلیت تولید دارند را وارد کنیم.

خادمی با اشاره به توسعه چین طی دهه های اخیر گفت: مزیت نسبی به دانش و مدیریت هر کشوری بستگی دارد مثلا ساخت تمام تجهیزات نفتی قبلا در انحصار شرکت های آمریکایی بود اما چین به ساخت این تجهیزات ورود کرد و الان کالاهای تولیدی این کشور در حوزه حفاری کیفیت خوبی دارند. در واقع چین توانست وارد بازار شود و برای کالای تولیدی خود مزیت ایجاد کرده و آن را بفروشد.

وی شرح داد: ما باید کالایی تولید کنیم که آن قدر مزیت اقتصادی داشته باشد که بتوانیم آنرا صادر کنیم و اگر کالایی را برای مصرف خودمان تولید کنیم، کارخانه ما ورشکست خواهد شد.

کننده مردم ایذه و باغملک در مجلس، شعارزدگی را آفت جهش تولید دانست و گفت: ایرانی ها بیشترین مقاله را در دنیا ارائه می دهند اما چقدر مقالات ارائه شده به تولید کشور کمک می کنند؟ اگر دانش کاربردی نشود و ارزش اضافه کرده ایجاد نکند، چه فایده ای دارد؟

وی اضافه کرد: ما حتی اگر هواپیما هم تولید کنیم تا وقتی که آنرا تولید انبوه نکنیم و نتوانیم آنرا به دنیا بفروشیم، ارزش اقتصادی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تولید کالای خوب و باکیفیت را نیازمند دانش فنی و برنامه ریزی و حمایت ارزیابی کرد و گفت: بسترسازی و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور لازمه جهش تولید است تا سرمایه گذاران بتوانند در یک شرایط با ثبات برای تولید کالای با کیفیت و صادراتی سرمایه گذاری کنند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ایجاد ثبات اقتصادی لازمه جهش تولید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایجاد ثبات اقتصادی لازمه جهش تولید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید