آلرژی به توت فرنگی

به گزارش اسپند دود کن، بچه ها و بزرگسالان می توانند به انواع مختلف پروتئین موجود در توت فرنگی آلرژی نشان دهند. آیا بدن شما نسبت به توت فرنگی حساسیت شدید دارد؟ این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم آلرژی نسبت به توت فرنگی

آلرژی به توت فرنگی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بچه ها و بزرگسالان می توانند به انواع مختلف پروتئین موجود در توت فرنگی آلرژی نشان دهند. آیا بدن شما نسبت به توت فرنگی حساسیت شدید دارد؟ این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم آلرژی نسبت به توت فرنگی در اختیارتان قرار می دهد. آن را خوانده تا از جایگزین صحیح آن اطلاع یابید.

توت فرنگی آبدار با رنگ قرمز روشن وسوسه برانگیزترین میوه بهاری است. در دنیای میوه ها، توت فرنگی این میوه کوچک خوشمزه، تقریباً تمام احتیاجهای بدن شما را تأمین می سازد. این یک میوه متنوع و یا چند کاربردی بوده که سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، پتاسیم، فولیک اسید و غیره است. شاید، تنها میوه ای باشد که 200 دانه آن بر روی پوستش قرار دارند! این همنژاد کوچک گل رز از کالری پایینی برخوردار بوده و بعلاوه طعم و عطر منحصر به فردی به آن ارزانی شده است. علی رغم فوائد سلامتی بخش فراوانی که همراه با این میوه است، اما می تواند موجب بروز آلرژی در انسان گردد. نوزادان و یا بچه ها تازه به راه افتاده هم ممکن است نسبت به توت فرنگی از خود حساسیت نشان دهند.

علائم آلرژی

احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در دهان

سوزش لبها

ناراحتی روده

تورم و بسته شدن لوله های نایژه ای

گرفتگی بینی، عطسه بیش از حد

تورم سینوسها، آبریزش بینی

تنگی نفس (در موارد شدید)

درماتیت تماسی (التهاب پوست ناشی از تماس مستقیم با ماده حساسیت زا)

بثورات پوستی یا کهیر

قرمزی، پف آلودگی و خارش پوست

آب آمدن از چشم

تهوع، استفراغ

نفخ، اسهال

خارش

تورم زبان، دهان و گلو

شوک آنافیلاکتیک (در موارد بسیار نادر)

تست آلرژی

بیشتر مردم بعد از خوردن یا دست زدن به توت فرنگی دچار آلرژی می شوند و از وجود چنین نوع آلرژی ای می توان با تست آلرژی به وسیله پزشک متخصص آلرژی مطمئن شد. هنگامی که وجود آلرژی مورد تأیید نهاده شد، بایستی در مورد انتخاب مواد غذایی و سایر محصولات مصرفی مراقب باشید؛ به این علت که توت فرنگی در تعداد زیادی از محصولات وجود دارد.

محصولات حاوی توت فرنگی

آیا می دانید که برگهای توت فرنگی گاهی اوقات به چای های گیاهی اضافه می گردد؟ توت فرنگی به شکل عصاره در برخی لوازم آرایشی خصوصاً محصولات مراقبت از پوست، شامپو و نرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد. از آن به اسم ماده سازنده در حین فراوری خوشبو کننده های هوا و شوینده های لباسشویی استفاده می کنند. فراوری کنندگان عموماً بر روی برچسب کالا به این موضوع اشاره می کنند که این محصول حاوی توت فرنگی به اسم جزء ترکیبی است. بنابراین بایستی به دقت برچسبهای روی محصولات را بخوانید. طعم دهنده مصنوعی توت فرنگی حاوی پروتئینی که موجب ایجاد واکنش آلرژیک می گردد، نبوده و بنابراین مصرف آن ایجاد حساسیت نمی نماید.

آلرژی بچه ها به توت فرنگی

والدین بایستی بسیار مراقب آلرژی بچه ها نسبت به توت فرنگی باشند، به این علت که اجتناب از مصرف محصولات حاوی توت فرنگی می تواند بسیار سخت باشد. شکلات پوشیده شده با توت فرنگی، انواع آب میوه های مخلوط، بستنی، میلک شیک، شیرینی جات، کیک، کلوچه و مرباها می توانند بسیار وسوسه برانگیز باشند به طوری که ممکن است کودک برای مدت کوتاهی آلرژی خود را فراموش نماید. حرارت دادن و فرآوری توت فرنگی نمی تواند این پروتئین را تغییر و تعدیل سازد. بنابراین بایستی از مصرف توت فرنگی های فرآوری شده (به اسم مثال مربا) خودداری گردد. والدین بایستی زمانی را برای آنالیز برچسب محصولات صرف کنند.

توت فرنگی به اسم یک آلرژن

چنانچه سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پروتئینهای موجود در توت فرنگی را به اسم مواد مضر در نظر بگیرد، آغاز به پاسخ آلرژیک جهت محافظت از بدنتان می نماید. دانشمندان بر روی این موضوع در حال تحقیق و آنالیز بوده که چرا برخی افراد نسبت به توت فرنگی آلرژی داشته در حالی که دیگران این آلرژی را ندارند.

برخی تحقیقات انجام شده در جدا ساختن این پروتئین خاص که به اسم مقصر در این آلرژی در نظر گرفته می شوند پیروز عمل کرده اند. این پروتئین یکی از پروتئینهایی است که موجب قرمزی رنگ توت فرنگی می گردد. محققان نتوانسته اند آن را در توت فرنگی سفید پیدا کنند. ساختار مولکولی این پروتئین تا حدودی به ساختار گرده درخت غان شبیه است. بنابراین این امکان وجود دارد که فردی که نسبت به گرده درخت غان حساسیت دارد بعلاوه نسبت به توت فرنگی آلرژی داشته باشد؛ اما برعکس این حالت وجود ندارد.

شاید نخستین تماس شما با توت فرنگی ایجاد واکنش آلرژیک شدید ننماید. سیستم ایمنی شما بر اثر تماس با توت فرنگی آغاز به فراوری آنتی بادی های ایمونوگلوبین E (IgE) کرده تا آن پروتئین خاص را خنثی سازد. هنگامی که برای مرتبه دوم با توت فرنگی تماس می یابید، آنتی بادی های IgE وارد خون شده و سلولهای بدن را جهت فراوری هیستامین فعال می سازند. هورمون هیستامین اتساع عروق خونی و ترشح مایعات را ترغیب می سازد. این امر می تواند منجر به اسپاسم یا گرفتگی های عضلانی گردد. هیستامین موجب تحریک و التهاب سینوسها، ریه ها و پوست می گردد.

درمان

می توانید از کرمهای هیدروکورتیزون بدون احتیاج به نسخه بر روی پوست ملتهب شده بهره ببرید. پزشک ممکن است لوسیون کورتیکواستروئید را جهت یاری به کاهش علائم آلرژی (التهاب و خارش) تجویز نماید. آنتی هیستامین های خوراکی و موضعی در برطرف آلرژی بسیار عالی عمل می کنند.

افرادی که نسبت به توت فرنگی حساسیت دارند می توانند از توت فرنگی های سفیدی استفاده کنند که حاوی آن آلرژن (ماده حساسیت زا) نباشند. این افراد بایستی از کار با توت فرنگی و یا مصرف این میوه و محصولات آن خودداری کنند. این کار برترین راه کنترل آلرژی است.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "آلرژی به توت فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی به توت فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید