کم ثبتی سرطان در استان مرکزی نداریم، 99 درصد موارد ثبت می گردد

به گزارش اسپند دود کن، خبرنگاران/مرکزی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از 99 درصد موارد ابتلا به سرطان در استان ثبت می گردد و کم ثبتی سرطان نداریم.

کم ثبتی سرطان در استان مرکزی نداریم، 99 درصد موارد ثبت می گردد

دکتر جواد نظری امروز سه شنبه 29 بهمن ماه در نشست مطبوعاتی اعلام کرد: ایران بهترین سیستم رجیستری سرطان را دارد و تمامی موارد ابتلا به صورت دقیق و از چند منبع همچون ثبت احوال، مراکز پاتولوژی و بیمارستان های ثبت می گردد. آمار سرطان ایران نسبت به دنیا کمتر است.

وی با اشاره به اینکه کشور از حیث شیوع سرطان به 4 سطح تقسیم شده است که استان مرکزی در سطح 3 واقع شده است، اضافه کرد: آمار استان مرکزی در ابتلا به سرطان معده بیشتر از متوسط کشوری است که کار مطالعاتی برای آن انجام خواهد شد، اما به جرات می گویم که کم ثبتی سرطان در استان نداریم و بیش از 99 درصد موارد ابتلا ثبت می گردد.

نظری در موضوع پسماندهای عفونی مطب های خصوصی گفت: دانشگاه بازدیدهای مکرر خود را انجام می دهد، حتی در بعضی از موارد جرائم 20 میلیون تومانی برای عدم تمکین پزشکان صادر شد و این امر باعث شد که پزشکان به عقد قرارداد با شهرداری برای جمع آوری پسماندهای عفونی ترغیب شوند، اما پس از آنالیز های بیشتر مسئولان امر توجیه شدند که باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده گردد و در حال حاضر نظام پزشکی وظیفه دارد که با شرکت خصوصی قرارداد منعقد کند.

وی تعداد بیماران مبتلا به ایدز در استان مرکزی را 235 نفر دانست که 80 درصد آنها در حال درمان هستند و سطح ویروس به صورت مکرر چک می گردد، گفت: شیوع ایدز در استان مرکزی نسبت به کشور نصف است و طی 2 سال اخیر هیچ کودک مبتلا به ایدزی در استان متولد نشده است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه در بیماری های ایدز، سل و تب مالت اقدامات محافظتی بالایی در استان به انجام رسیده است، نصب 100 دستگاه آلارم در تمام مراکز جامع سلامت، انجام واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال، واکسیناسیون هپاتیت B در بین زندانیان و اهدانمایندگان خون، جذب 213 هزار و 609 سفیر سلامت که 68 درصد جامعه را تحت پوشش قرار می دهند، جذب 28 هزار و 936 سفیر سلامت دانش آموز که 20 درصد جامعه دانش آموزی را پوشش می دهند و جذب 2 هزار و 455 سفیر سلامت جوان که 30 درصد جامعه را پوشش می دهند را از جمله اقدامات صورت گرفته در مراکز بهداشت استان اعلام کرد.

وی توضیح داد: در امر خودمراقبتی و خطرسنجی میانسالان استان مرکزی جامعه هدف 30 سال به بالا 530 هزار نفر بودند که 432 هزار نفر معادل 81 درصد جامعه خطرسنجی شدند، همچنین در غربالگری صورت گرفته 54 هزار و 230 نفر معادل 6.3 درصد جامعه مبتلا به دیابت هستند.

نظری اضافه کرد: در سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ نیز مخاطبان 30 تا 70 سال غربالگری شدند که براساس آن در سرطان سینه 67.32 درصد زنان، در سرطان دهانه رحم 67 درصد و در سرطان روده بزرگ 64 درصد جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی در مورد شیوع بیماری کرونا گفت: تا به امروز بیش از 71 هزار نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند که 70 هزار نفر آنها در چین و باقی در خارج از چین بوده اند و تنها سه مورد فوت ناشی از کرونا در بیرون از چین اتفاق افتاده است ولی خوشبختانه تا به امروز هیچ مورد مثبتی از این ویروس در ایران و استان مرکزی گزارش نشده است، اما آمادگی کامل در این رابطه وجود دارد و تیم های واکنش سریع نیز ساماندهی شده اند.

تزریق 44 نیروی متخصص به کادر درمان استان مرکزی

به گزارش اسپند دود کن، در این جلسه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرد: با پیگیری های بسیار 44 نفر نیروی متخصص جذب استان مرکزی شده اند که 4 نفر غایب هستند و باقی وارد شده استان شدند، 8 نفر الزاما در اراک و باقی در سایر شهرستان ها مشغول فعالیت هستند و برای اولین بار در استان متخصص رادیولوژی، قلب و طب اورژانس تامین شده است.

دکتر بهمن صادقی با اشاره به استقرار 5 متخصص طب اورژانس در دلیجان گفت: در حوزه جراح عمومی با کمبود جدی نیروی انسانی روبرو بودیم که اخیرا 2 نفر جذب شده اند و در حال حاضر کمبود خاصی وجود ندارد.

وی در مورد اعلام شکایت نسبت به برخورد و تعرفه های پزشکی، ویزیت های همزمان و عملکرد پزشکان گفت: شهروندان می توانند از سامانه 190 اعلام شکایت نمایند. طبق آمار حدود 94 درصد شکایات در 10 ماهه نخست سال جاری ارجاع و پیگیری شده و 6 درصد دیگر به دلیل زمانبر بودن پروسه رسیدگی هنوز پاسخ داده نشده است.

صادقی توضیح داد: در 9 ماهه سال گذشته 3 هزار و 712 نفر بیمار تنفسی به صورت بستری و سرپایی تحت درمان قرار گرفتند که این رقم در 9 ماهه سال جاری به 2 هزار و 36 نفر کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه طبق اعلام مراجع قضایی انجام خدمات مو، پوست و زیبایی توسط پزشک عمومی غیرمجاز اعلام شد و در سطح استان 11 مطب بسته شد، اما پس از یکی دوماه مجاز اعلام شد گفت: در حال حاضر تنها از فعالیت پزشکان عمومی جدید در این حوزه جلوگیری می گردد و از طرفی برای انجام این خدمات شخص پزشک باید در مطب حاضر باشد و انجام آن توسط اپراتور مجاز نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: نصب کارتخوان در مطب ارتباطی به دانشگاه ندارد، طی دو ماه اخیر 2 مورد شکایت صورت گرفت که به کمیسیون ماده 11 و تعزیرات معرفی شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کم ثبتی سرطان در استان مرکزی نداریم، 99 درصد موارد ثبت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم ثبتی سرطان در استان مرکزی نداریم، 99 درصد موارد ثبت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید