زعفران خراسان شمالی برای نخستین بار از گمرک استان صادر شد

به گزارش اسپند دود کن، رئیس اتاق بجنورد گفت: 350 کیلوگرم زعفران درجه استان خراسان شمالی یک برای نخستین بار به وسیله گمرک این استان در شمال شرق کشور به بازارهای جهانی صادر شد.

زعفران خراسان شمالی برای نخستین بار از گمرک استان صادر شد

سعید پورآبادی با اعلام این مطلب اظهار کرد: 300 کیلوگرم زعفران مرغوب و درجه یک خراسان شمالی در بسته بندی های یک گرمی، نیم گرمی، یک مثقالی و نیم مثقالی به کشور آلمان، 10 کیلوگرم به امارات و 40 کیلوگرم به کشور کویت صادر شده است.

وی توضیح داد: این محصول استراتژیک در گذشته در استان ما فراوری می شد و از طریق تجار استان های خراسان شمالی و رضوی بسته بندی و به خارج از کشور صادر می شد که خوشبختانه با جذب سرمایه گذار بومی اکنون این محصول در داخل استان بسته بندی و به بازارهای جهانی صادر می گردد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد گفت: اکنون این محصول مالی به علت تغییر الگوی کشت و خشک سالی به کالای دارای مزیت نسبی در استان تبدیل شده است و امید می رود تا صادرات این محصول در آینده رونق گیرد.

زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می گردد که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، احتیاج آبی کم، عملکرد و عایدی مالی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش مالی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه 3.4 تن و امکان صادرات آن ازجمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "زعفران خراسان شمالی برای نخستین بار از گمرک استان صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زعفران خراسان شمالی برای نخستین بار از گمرک استان صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید