افزایش ورود گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران

به گزارش اسپند دود کن، رکورد سفر جهانگردان جمهوری آذربایجان به ایران با سفر بیش از یک میلیون و 68 هزار جهانگرد جمهوری آذربایجان در 9 ماه سال جاری شکسته شد.

افزایش ورود گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران

بر اساس اعلام کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان، در 9 ماه سال جاری بیش از یک میلیون و 68 هزار شهروند جمهوری آذربایجان به ایران سفر نموده اند، که نسبت به دوره مشابه 53.2 درصد افزایش داشته این در حالی است که تعداد سفر ایرانی ها به جمهوری آذربایجان در این مدت 32.7 درصد کاهش پیدا نموده است .

کارشناسان افت ارزش پول ملی ایران در برابر ارز های خارجی و افزایش قدرت خرید منات (واحد پول ملی جمهوری آذربایجان) را علت افزایش سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران می دانند.

به عقیده این کارشناسان علت کاهش سفر ایرانیان به جمهوری آذربایجان نیز به افت ارزش پول ملی ایران و کاهش قدرت خرید ریال در خارج از مرزهای کشور برمی گردد.

اتباع این کشور بیشتر به ایران با انگیزه زیارت اماکن دینی، معالجات پزشکی و درمان و انجام سفر زمینی به جمهوری خودمختار نخجوان سفر می کردند و اغلب بعد از گرجستان ایران مقصد دوم گردشگران این کشور محسوب می گردد.

مقررات لغو رژیم ویزا برای ورود شهروندان کشور آذربایجان به ایران عامل دیگری است که موجب افزایش سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران می گردد در حالیکه اتباع ایرانی بدون اخذ ویزا امکان سفر به کشور آذربایجان را ندارند.

گمرگ جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده با توجه به اینکه بیشتر سفر شهروندان آذربایجانی به شهرهای مرزی ایران با انگیزه خرید ارزاق عمومی و کالاهای مصرفی انجام می گردد انتقال روغن، برنج، چای و دارو از ایران به آذربایجان را ممنوع است.

به ترتیب کشورهای گرجستان، روسیه و ترکیه مقاصد بعدی شهروندان جمهوری آذربایجان برای سفر است .

منبع: کجارو / ایرنا

به "افزایش ورود گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ورود گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید