شروع هجوم پناهجویان آمریکای مرکزی به آمریکا

به گزارش اسپند دود کن، ثانیه شماری ها از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و افزودن صفت پیشین به مقام ریاست جمهوریِ این پر حاشیه ترین دولتمرد تاریخ آمریکا شروع شده و سیل هجوم پناهجویان هندوراسی در آمریکای مرکزی به سمت آمریکا در روزهای اخیر خبرساز شده است.

شروع هجوم پناهجویان آمریکای مرکزی به آمریکا

گذشته از انگیزه این قشر آسیب پذیر در یافتن شرایط بهتر کار، زندگی، تحصیل و در یک کلام آینده ای بهتر که سبب شده تا راهیِ جهت پر فراز و نشیب مهاجرت شوند، وعده های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در انتها دادن به سیاست های سختگیرانه دولت قبلی نیز موجب تقویت کوشش این پناهجویان شده است.

ترامپ به دنبال اعمال محدودیت برای مهاجرت به آمریکا، هشدار ترامپ از اخراج میلیون ها مهاجر، پرونده رسیدگی به سیاست ترامپ در قبال مهاجران مکزیکی روی میز دادگاه عالی آمریکا، ترامپ برنامه حمایت از مهاجران فاقد مدارک شناسایی موسوم به داکا را حذف کرد، رویارویی مهاجران آمریکای مرکزی با تهدیدات ترامپ؛ این ها تنها گوشه ای از تیترهای رسانه ها مرتبط با بحران مهاجرت در دوره چهارساله حضور ترامپ است.

به گزارش خبرگزاری افه، هزاران مهاجر هندوراسی از روز آدینه از شهر شمالی سان پدرو سولا به سمت گواتمالا به راه افتاده تا برای تحقق رویای آمریکایی از مرز مکزیک خود را به آمریکا برسانند. بحران مهاجرتی که در هندوراس امروز شاهد آن هستیم بازتاب بحرانی است که این کشور از سال 2009 با آن دست و پنجه نرم می نماید و در سال 2020 وخیم تر شده است.

به نوشته این رسانه، شرایط سخت مالی، سیاسی، بیکاری، فقر و هزینه بالای زندگی همزمان با ظهور همه گیری کووید-19 سبب شده تا گروه مهاجران با چشم بستن بر هشدارهای مقام های گواتمالا و مکزیک مبنی بر جلوگیری از پیشروی آن ها تا جایی که خدا بخواهد به راهشان ادامه دهند.

یکی از این پناهجویان در گفت وگو با افه گفت: من با خانواده ام راهی این سفر شده ایم و به دلیل گرانی تهیه گذرنامه، هیچ یک از اعضای خانواده ام گذرنامه ندارند. ما اگر بخواهیم پولمان را صرف تهیه مدارک کنیم، چیزی برای خوردن نخواهیم داشت.

به نوشته بی بی سی ، یک مقام ارشد دولت بایدن که نامش فاش نشده، گفته است مهاجرانی که در کوشش برای درخواست پناهندگی در آمریکا هستند باید بدانند که نمی توانند بلافاصله وارد ایالات متحده شوند. به گفته این مقام، دولت بایدن اولویت را به مهاجرانی می دهد که هم اکنون بدون مدارک قانونی در آمریکا زندگی می نمایند، نه کسانی که تازه به سمت این کشور راه افتاده اند.

هندوراس از جمله کشورهای فقیر آمریکای مرکزی است که تحت شرایط قرنطینه و محدودیت های مرتبط با همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد آن نیز از هم پاشیده است به گونه ای که در سال گذشته (2020) بی سابقه ترین تورم و رکود را تجربه کرد. از طرفی وقوع طوفان های سهمگین اِتا و لوتا و به دنبال آن خرابی ها، سیلاب های عظیم و رانش زمین در ماه نوامبر 2020 (آبان ماه) موجب تشدید معظلات این منطقه شده است.

تارنمای تحلیلی پراجکت سیندیکیت در گزارشی نوشت: اکثریت مهاجران غیر قانونی که با عبور از مرزهای جنوبی ایالات متحده وارد این کشور می شوند از سه کشور السالوادور، گواتمالا و هندوراس هستند که بی تردید این مثلث شمالی آمریکای مرکزی مورد توجه دولت آینده بایدن خواهند بود. شواهد نشان می دهد که وقتی سرانه فراوری ناخالص داخلی یک کشور به حدود هشت هزار دلار برسد، تمایل به مهاجرت به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. در حال حاضر سرانه فراوری ناخالص داخلی گواتمالا و السالوادور حدود چهار هزار دلار و هندوراس حدود دو هزار و 500 دلار است.

به نوشته پراجکت سیندیکیت، دولت ترامپ در سال 2019 با هدف تحت فشار گذاشتن این سه کشور در مهار جریان مهاجرت و تغییر سیاست های مرزی در حالی نسبت به مسدودی یاری 450 میلیون دلاری به این منطقه اقدام کرد که به دنبال آن شماری از برنامه های رشد و توسعه لغو شده و نا تمام ماند.

دولت آمریکا که در سال های اخیر ساخت دیوار مرزی با مکزیک را به عنوان اهرم بازدارنده از ورود مهاجران لاتین تبار به این کشور کلید زده است، در ماه های انتهای سال 2020 کوشش هایش را برای تکمیل ساخت دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک دو چندان کرد تا این پروژه پیش از شروع مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا انتها یابد. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ساخت این دیوار مرزی که تا نوامبر 2020 به 400 مایل رسید، چند ماه مانده به مراسم تحلیف جو بایدن در 2021، شدت گرفت.

مهاجرت همیشه موضوع تنش آفرینی در روابط ترامپ و دموکرات ها بوده و کاهش مهاجران قانونی و غیرقانونی شعار اصلی ترامپ در انتخابات بود. او کوشش های اجرایی زیادی را برای تغییر سیاست صدور ویزا، اخراج مهاجران لاتین تبار و تغییر ساختار پناهندگی در آمریکا انجام داد.

سیاست های ترامپ در قبال مهاجران لاتین تبار، روندی که در حال اصلاح چهره امریکا در میان جوامع امریکای لاتین بود را متوقف کرد و بار دیگر خاطرات تلخ تجربه حضور و مداخله آمریکا در کشورهای امریکای لاتین را زنده کرد و موجب تقویت جریان های ضد آمریکایی در این کشورها شد. احداث دیوار میان امریکا و مکزیک صرفا دیواری برای مکزیکی ها نبود بلکه به نماد سیاست خصمانه امریکا علیه امریکای لاتین تبدیل شد.

ترامپ در سال های اخیر با تاکید بر اینکه مکزیک باید بابت دیوار مرزی که او دارد بین دو کشور می سازد، پول پرداخت کند، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، همتای مکزیکی خود را تحت فشار قرار داد تا تدابیر امنیتی در مرزهای مکزیک را در مقابل مهاجران از سوی آمریکای مرکزی تشدید کند

در مقابل بایدن رویکرد ترامپ درباره مهاجرت و پناهجویان را رد نموده و آن را شکست اخلاقی توصیف نموده است. این رئیس جمهوری منتخب همیشه از اصلاحات جامع در زمینه مهاجرت حمایت نموده و بر ریشه یابی معضل مهاجرت تاکید دارد.

ناظران بر این باورند که در دوران بایدن، سیاست آمریکا در زمینه مهاجرتی احتمالا ملایم تر خواهد شد که چنین موضوعی می تواند خوشایند کشورهای آمریکای لاتین از جمله همسایه آن مکزیک باشد. چنین امری احتمال دارد، اما هنوز شفاف نیست که دولت آینده آمریکا چگونه این مواضع را تبدیل به سیاست های عملی خواهد نمود.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "شروع هجوم پناهجویان آمریکای مرکزی به آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع هجوم پناهجویان آمریکای مرکزی به آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید