گام ابتکاری چگونه به ثبت اختراع می انجامد

به گزارش اسپند دود کن، گام ابتکاری، شرط مهمی است که یک تقاضانامه در جهت پتنت شدن به آن احتیاج دارد. به گونه ای که ضعف یا خلاء این ضرورت، سبب رد تقاضانامه می گردد.

گام ابتکاری چگونه به ثبت اختراع می انجامد

به گزاش گروه علم و پیشرفت اسپند دود کن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به مقدار نوآوری و خلاقیت غیربدیهی در ارائه یک پتنت، گام ابتکاری گفته می گردد که موضوعی متفاوت از تازه بودن است و به عنوان یکی از چالش های این حوزه محسوب می گردد.

مهم ترین شرط احراز یک اختراع

گام ابتکاری به مقدار ای مهم است که از آن به عنوان مهم ترین شرط احراز یک اختراع نام برده می گردد. طبق آنالیز ها، تعیین شده اکثریت قریب به اتفاق تقاضانامه های ثبت اختراعات رد شده در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا، به علت نداشتن گام ابتکاری است.

نوآوری، خاستگاه اصلی هر تقاضانامه ای در دنیا است که امری نسبتا عینی محسوب می گردد اما گام ابتکاری، یک امر ذهنی بوده که نباید از نظر فردی که در آن رشته دارای مهارت عادی است، این جنبه اختراع بدیهی باشد.

فاصله خلاقانه با دانش پیشین

پس از آن که تقاضانامه ها در مرحله تشخیص نوآوری، سربلند بیرون آمدند، وارد جریان ارزیابی گام ابتکاری می شوند تا مقدار ابتکار و فاصله خلاقانه آن با دانش پیشین تعیین گردد. این ارزیابی به وسیله بعضی آزمون های ذهنی تعیین انجام می گردد.

در صورتی که با کنار هم قرار دادن مراجع دانش پیشین، این نوآوری ها از نقطه نظر شخص با مهارت عادی در زمینه موضوع تقاضانامه و در زمان انجام اختراع، بدیهی تشخیص داده گردد، تقاضانامه به علت نداشتن گام ابتکاری مردود اعلام می گردد. این تقاضانامه می تواند در زمانی مورد قبول واقع می گردد که دارای نتایج غیرقابل پیش بینی یا دارای موفقیت تجاری بوده و یا مرتفع کننده نوعی مشکل فنی باشد که در این زمینه به صورت طولانی مدت وجود داشته است.

بنابراین گام ابتکاری، ارتباطی با نوآوری تقاضانامه و یا بار علمی آن نداشته و صرفا به عنوان مهره ای کلیدی در جهت پتنت شدن یک تقاضانامه کاربرد دارد.

کانون پتنت ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن با ارائه مشاوره های علمی در این زمینه و برگزاری وبینارها و جلسات مختلف، راستا ورود تقاضانامه ها به چرخه پتنت را تسهیل می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس

به "گام ابتکاری چگونه به ثبت اختراع می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام ابتکاری چگونه به ثبت اختراع می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید