مصاحبه، مسئول روابط خارجی گروه 24: همکاری میان لهستان و تاجیکستان علت اصلی استرداد حیات اف است

به گزارش اسپند دود کن، نورالدین رضایی، مسئول روابط خارجی گروه سیاسی 24 در مصاحبه با خبرنگاران گفت: فکر ما این است که در اینجا یک همکاری، هماهنگی و صحبت های پشت پرده بین لهستان و تاجیکستان شده است.

مصاحبه، مسئول روابط خارجی گروه 24: همکاری میان لهستان و تاجیکستان علت اصلی استرداد حیات اف است

به گزارش گروه بین الملل اسپند دود کن، از سال 2014 به بعد که گروه های اپوزوسیون تاجیک نظیر گروه سیاسی 24 و یا حزب نهضت اسلامی وادار به مهاجرت و فعالیت در خارج از این کشور و حتی حوزه شوروی سابق شدند، مساله استرداد مخالفین سیاسی تاجیک به یک مقوله مهم تبدیل شده است. دولت تاجیکستان طی این سال ها کوشش کرده تا به طرق گوناگون از طریق رایزنی های سیاسی، ارجاع پرونده ها به نهادهای بین المللی نظیر اینترپل و یا پیگیری های اطلاعاتی و عملیاتی، این افراد را به این کشور بازگرداند. با این حال مشاهده سرنوشت مخالفین سیاسی داخل این کشور که هم اکنون عمدتا در زندان به سر برده و یا در آزادی مشروط و محدودی قرار دارند، موجب شد تا کشورهای دیگر، به ویژه در اروپا از طریق اعطای پناهندگی سیاسی، یک لایه حفاظتی برای این گروه های مخالفین ایجاد کنند. با این حال مساله استرداد مخالفین همچنان وجود دارد.

آخرین نمونه ای که در این راستا مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است، مساله مربوط به مصطفی حیات اف، یکی از اعضای فعال گروه سیاسی 24 است. مساله حیا ت اف از آنجایی جالب توجه است که وی برای مدت بیش از یک سال در لهستان و آلمان در پی دریافت پناهندگی سیاسی بود، که با مشکلاتی حقوقی روبرو شد. اما به ناگاه در یک بازه 10 روزه وی ناپدید شده و به یک باره در مرکز شهر دوشنبه ویدئویی منتشر می کند که در آن نسبت به گروه 24 اعلام برائت کرده و اظهار می دارد که از بازگشت به وطن بسیار خوشنود و شاد است. سناریویی که پیش از این نیز درباره تعداد دیگری از مخالفین روی داده بود.

مصطفی حیات اف در بخشی از ویدئوی منتشر شده اش در فیسبوک ضمن تاکید بر این که وقتی فهمید این کارها (برای دریافت پناهندگی) فایده ای ندارد، تصمیم می گیرد که به کشورش باز شود و می گوید: وقتی به کشور برگشتم اقوام و خویشاوندانم در فرودگاه به استقبال من آمدند و راستی، چند روز با خویشاوندانم بودم و خیلی شادم که در وطن عزیزم قرار دارم. این موضوع در حالی است که وکیل مدافع او در لهستان در تاریخ 26 سپتامبر (پس از ناپدید شدن حیات اف) به رادیو آزادی گفته بود که حیات اف از حکم دادگاه درباره اخراجش به تاجیکستان بسیار ناراحت بود، چرا که می گفت در وطن با او بدرفتاری و شکنجه خواهد شد و بیش از 12 سال زندان او را تهدید می کند.

مصطفی حیات اف، عضو گروه سیاسی 24

در همین زمینه گفت و گویی را با آقای نورالدین رضایی، مسئول روابط خارجی گروه سیاسی 24 در باره سرنوشت مصطفی حیات اف، چگونگی استرداد وی و واکنش های احتمالی گروه 24 داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

اسپند دود کن:مصطفی حیات اف از چه زمانی به گروه 24 ملحق شد و چه نوع فعالیت هایی در این گروه داشت؟

رضایی: ما از سال 2014 در روسیه با مصطفی حیات اف آشنا شدیم و در همان سال بود که او به گروه 24 پیوست. پس از آن در سال 2016 و به عنوان مسئول بخش اعلانات در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، آدنا کلاسنیک و موارد دیگر در گروه سیاسی 24 منصوب شد.

اسپند دود کن: ماجرای مهاجرت حیات اف به اروپا برای رهایی از استرداد احتمالی توسط روسیه به تاجیکستان و دریافت پناهندگی سیاسی توسط او چه بود؟

رضایی: او اولا از طریق اوکراین وارد لهستان شد. در لهستان دو بار در پی درخواست پناهندگی سیاسی، جواب رد گرفت و بعد از آن بود که به آلمان سفر کرد تا در آنجا دوباره درخواست پناهندگی بدهد. اما آلمان بر اساس سازشنامه دوبلین او را دوباره به لهستان باز گرداند (توافق نامه دوبلین 3 بر این قاعده پایدار است که هر پناهجویی می بایست به محض ورود، در همان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی بدهد. به این ترتیب، کشورهای دیگر عضو اتحادیه می توانند آن پناهجو را به کشور مبدا در اتحادیه اروپا بازگردانند). در اینجا بود که مستقیما او را دستگیر کردند و بردند در یک کمپ بسته. مصطفی حیات اف برای مدت یک سال و سه ماه در آنجا بود.

اسپند دود کن:در این مدت گروه 24 چه اقداماتی برای رهایی حیات اف صورت داد؟

رضایی: در این زمان، کوشش زیادی از سوی گروه 24 به ویژه در همکاری با سازمان های حقوق بشری، صورت گرفت تا نه تنها او را از آن به اصطلاح زندان آزاد کنند، بلکه حیات اف به عنوان پناهنده سیاسی پذیرفته شود. اما این نتیجه نداد. در مقابل سفارت های لهستان در چندین کشور، دفاتر سازمان ملل متحد در کشورها و مقرهای کنندگی اتحادیه اروپا در بعضی شهرها، بعضی اعتراضاتی صورت گرفت و گفت و گوها در این زمینه زیاد شد.

در نهایت کوشش ما در کنفرانس سالانه حقوق بشر ورشو، در سازمان امنیت و همکاری اروپا بود که من دیگر شخصا و آشکارا این قضیه را مطرح کردم و کنندگان لهستان هم آنجا وعده دادند که قضیه را حتما پیگیری می کنند و اجازه نمی دهند که مساله استرداد عملی شود. ولی این صحبت من روز بیستم ماه سپتامبر بود و او را روز بیست و پنجم سپتامبر استرداد کردند.

اسپند دود کن:پس از استرداد چه اتفاقی برای حیات اف افتاد؟ در این مدت چه اقداماتی صورت دادید؟

رضایی: از روز بیست و پنجم آقای مصطفی حیات اف، برای مدت 10 روز، یعنی تا 5 اکتبر کاملا ناپدید بود و مقامات لهستان هم هیچ پاسخی به ما نمی دادند که او را به کجا استرداد کردند. در نتیجه ما رسما به آن ها نامه نوشتیم که او از این تاریخ با ما در ارتباط نیست و این وضعیت ما را نگران کرده است، و خواهش کردیم که به ما بگویند او کجاست. آن ها در همین حد پاسخ دادند فقط که گفتند ما او را اخراجش کردیم و دیگر جوابی ندادند. تاجیکستان هم در این مدت در این زمینه سکوت کرده بود. بعد از 10 روز خوب همان ویدئوی فیسبوکی منتشر شد.

فکر ما این است که در اینجا یک همکاری، هماهنگی و صحبت های پشت پرده بین لهستان و تاجیکستان شده است. لهستان در اینجا کاملا روشن است که حقوق این برادر را همچون حقوق بشر را شکسته است و جان یک انسان را در خطر گذاشته است. این با وجود آن است که دلیل های قوی که در دست داشته است. حالا تاجیکستان چه ضمانتی داده، چه گفت و گویی شده و آیا با کفالت رفته، و یا وعده داده اند که زندانی نمی شود و موارد دیگر، ما اطلاعی نداریم. اما به هرحال آن چه مسلم است این است که این همکاری صورت گرفته.

اسپند دود کن:در این شرایط، گروه سیاسی 24 چه برنامه ای برای حیات اف دارد؟

رضایی: هدف حرکت سیاسی گروه 24 در آینده اول این است که این برادر ما زیر شکنجه، بدرفتاری و تهدید قرار نگیرد و او را زندانی نکنند. دوم، مساله لهستان است؛ چرا که از این به بعد کار ما با لهستان است، نه با تاجیکستان. یعنی لهستان، همان شخص یا نهادی که تصمیم گرفته تا حیات اف را به تاجیکستان تسلیم کند، یا دیپورت کند، ما با او سر و کار داریم و باید پاسخگو باشد. قضیه الان روی میز دادگاه حقوق بشر اروپا است، که مقر آن در فرانسه می باشد. قضیه را مطرح کردیم و به زودی پرونده باز می شود و به زودی افرادی که در این قضیه دست داشته باشند، چه شخص و نهاد و یا حتی خود حکومت، ما با آن سر و کار خواهیم داشت.

اسپند دود کن:اخیرا یکی از موضوعات مشابهی که روی داد، مساله شرف الدین گدایف بود. وی از روسیه به تاجیکستان استرداد شد، پس از آن او نیز ویدئویی منتشر کرد که در آن از دولت و کشور تمجید می شد و در نهایت دیدیم که با پیگیری اروپایی ها و دیگر گروه های اپوزوسیون، گدایف آزاد شد و به هلند بازگشت. آیا احتمال این که چنین اتفاقی برای حیات اف هم بیفتد وجود دارد؟

رضایی: خوب از طرف ما تمام کوشش و کوشش ها برای آزادی او صورت می گیرد، اما احتمال روی دادن چنین اتفاقی ضعیف است. تفاوت اصلی این دو پرونده آن است که شرف الدین گدایف پناهندگی هلند را داشت، اما حیات اف پناهندگی لهستان را ندارد. و این موضوع کار را سخت می کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مصاحبه، مسئول روابط خارجی گروه 24: همکاری میان لهستان و تاجیکستان علت اصلی استرداد حیات اف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، مسئول روابط خارجی گروه 24: همکاری میان لهستان و تاجیکستان علت اصلی استرداد حیات اف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید