شرایط و نحوه خروج از کشور برای دانشجویان و مشمولان

به گزارش اسپند دود کن، لازمه خروج از کشور داشتن پاسپورت یا گذرنامه است و از سوی دیگر در کشورمان ایران، برای آقایانی که می خواهند سفر به خارج از کشور داشته باشند؛ یکی از شروط برای دریافت گذرنامه، داشتن کارت انتها خدمت سربازی است. در این جا یکی از مهم ترین مشکلاتی که دانشجویان و یا فارغ التحصیلان مشمول با آن رو به رو هستند، مساله خروج از کشور است و ما اینجاییم تا درباره خروج از کشور مشمولان و درخواست الکترونیکی این دسته از افراد برایتان بگوییم.

شرایط و نحوه خروج از کشور برای دانشجویان و مشمولان

به هر حال هر کسی در هر شرایطی که باشد علاقه دارد تا دنیا را ببیند و به کشورهای مختلف سفر کند و در ایران تفکر غالب این است که آقایان باید از یک سنی به بعد کارت سرانجام خدمت خود را گرفته باشند و در غیر این صورت، برای خروج از کشورمشکلات جدی پیدا خواهند کرد اما واقعیت این است که سازمان نظام وظیفه شرایط و امکاناتی را فراهم نموده تا دانشجویان نیز بتوانند از امکان خروج از کشور مشمولان استفاده کنند. در ادامه با ما در اسپند دود کن همراه باشید تا در مورد نحوه خروج از کشور مشمولان بیشتر توضیح دهیم.

شرایط خروج از کشور برای مشمولان

قانون کشور می گوید که به اصطلاح فرزندان ذکور، زمانی که سنشان از 18 سال بیشتر می گردد باید به خدمت سربازی بروند. اگر در این سن به خدمت سربازی نروند؛ بر اساس قوانین نظان وظیفه باید برای خروج از کشور به سازمان مربوطه مراجعه کنند و مجوزهای لازم باری خروج از کشور را دریافت کنند. در اینباره، یکی از نکاتی که حتما باید به آن توجه کرد این است که گذرنامه به تنهایی مجوزی برای خروج از کشور نیست. حتی اگر شما پیش از رسیدن به سن 18 سالگی گذرنامه خود را دریافت نموده باشید، باید قبل از خروج از کشور شرایط نظام وظیفه و یا به اصطلاح عامیانه؛ شرایط سربازی خود را تعیین کنید. برای این که امکان خروج از کشور مشمولان وجود داشته باشد، فرد متقاضی باید شامل یک سری از شرایط کلی و قانونی باشد.

این شرایط به تفکیک عبارتند از:

  • فرد مشمول می بایست فاقد غیبت برای اعزام به نظام باشد.
  • دانشجویان و دانش آموزانی که به سن 18 سال تمام رسیده اند می بایست؛ گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه، مدارس، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان ها و یا برگه معافیت تحصیلی از دفاتر خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی را داشته باشند.
  • فرد مشمول، دارای برگه اعزام به خدمت فاقد غیبت باشد.
  • فارغ التحصیلان مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی که مهلت معرفی آنان به نظام وظیفه به سرانجام نرسیده است.
  • دانشجویان فارغ التحصیلی که از تاریخ فراغت آن ها کمتر از یکسال سپری شده و همچنین دارای گواهی فراغت از تحصیل و برگ ثبت اتمام تحصیل از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی باشند.
  • مشمولان فاقد غیبت که دارای برگ ثبت درخواست معافیت کفالت یا معافیت پزشکی از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی باشند.

میزان وثیقه مورد نیاز برای خروج از کشور

در این زمینه باید این توضیح را بدهیم که برای خروج از کشور، مشمولانی که دارای یکی از شرایط دریافت مجوز خروج باشند؛ نیاز به وثیقه دارند. این وثیقه دریافت شده ضمانتی جایگزین برای کارت سرانجام یا معافیت خدمت فرد است. در این رابطه باید بدانید که بانک مورد تایید نیروی انتظامی، بانک قوامین است و برای خروج از کشور؛ مشمولان باید به ارگان مربوطه وثیقه این بانک را ارائه کنند بنابراین داشتن حساب قرض الحسنه در یکی از شعب بانک قوامین ضروری است. پیشنهاد می گردد برای تسریع در انجام امور، قبل از مراجعه برای دریافت مجوز خروج از کشور در جهت دریافت حساب قرض الحسنه بانک قوامین اقدام نمایید. مقدار وثیقه بر اساس نوع سفر متفاوت خواهد بود.

این مقادیر عبارتند از:

  • برای سفرهای علمی، مراحل خروج از کشور دانشجویان اینگونه است که برابر با 80 میلیون ریال وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی از بانک قوامین را باید به سازمان تحویل دهید. (لطفا توجه داشته باشید که؛ سفرهای مطالعاتی در دوره تحصیلات تکمیلی نیز علمی در نظر گرفته می گردد هم شامل این بند می شوند)
  • برای سفرهای سیاحتی به معنی سفرهای غیر زیارتی یا غیر علمی مبلغ 150 میلیون ریال وجه نقد ضروری است.
  • برای سفرهای زیارتی به عراق و عربستان مبلغ 30 میلیون ریال وجه نقد مورد نیاز است.
  • برای سفرهای دوره ای مشترک 150 میلیون ریال وجه نقد مورد نیاز است.

نکات قابل توجه خروج از کشور مشمولان

توجه نمایید که سن مشمولیت 18 سال تمام بوده و افرادی که به این سن نرسیده اند نیازی به دریافت مجوز ندارند. دانشجویان یا دانش آموزیانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند هیچ گونه محدودیتی برای تردد سالانه آن ها وجود ندارد. کسانی که در حال گذراندن دوران خدمت سربازی خود می باشند می توانند از امکان سفرهای زیارتی و عتبات عالیات استفاده کنند. صدور مجوز خروج از کشور مشمولان در حین خدمت سربازی توسط سازمان وظیفه عمومی ممنوع بوده و آن ها می بایست درخواست خود را از طریق معاونت منابع انسانی یگان خدمتی خود پیگیری و انجام دهند.

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور مشمولان

برای ثبت خروج از کشور در صورتی که قصد سفر علمی را داشته باشید، بایستی از طریق دانشگاه یا محل تحصیل خود به صورت حضوری و یا اینترنتی درخواست خروج از کشور خود را ثبت نمایید که پس از تاییدیه آن به نظام وظیفه مراجعه کنید. برای این کار هم نیاز است تا در مقصدی که در نظر گرفته اید نمایشگاه علمی، کنفرانس یا همایشی وجود داشته باشد که در زمینه رشته تحصیلی شما برای دانستن شرایط خروج از کشور دانشجویان باشد.

پس از آن هم شما می توانید با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و در صورتی که برای سفر علمی درخواست دارید؛ معرفی نامه از دانشگاه به سازمان نظام وظیفه مراجعه نمایید. توجه کنید که سازمان نظام وظیفه پس از ساعت 12 از ورود افراد جلوگیری می کند پس بهتر است که در ساعت های اولیه صبح به سازمان مراجعه نمایید. مشمولان ساکن تهران باید به مرکز نظام وظیفه تهران، ساکنان غرب و شرق استان تهران به مراکز وظیفه عمومی محل سکونت خود و در سایر استان ها نیز به معاونت های وظیفه عمومی مرکز استان خود مراجعه کنند.

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور مشمولان به صورت اینترنتی

در گذشته می بایست به صورت حضوری به سازمان نظام وظیفه مراجعه نموده و پس از پر کردن چندین فرم و انجام مراحل در یکی از ساختمان های اصلی سازمان و بانک قوامین موجود که در حیاط مجموعه قرار گرفته بود؛ درخواست ثبت خروج از کشور را انجام می دادید. این فرایند امروزه بسیار تسهیل شده و شما می توانید به راحتی درخواست خود را ثبت نمایید. در روش الکترونیکی جدید می بایست که در اولین قدم به یکی از مراکز خدمات الکترونیک نیروی انتظامی یا همای پلیس 10+ مراجعه نموده و کد سخا برای خروج از کشور دریافت نمایید. کد سخا تعیین کننده شرایط نظام وظیفه شما است و نشان می دهد که شما از معافیت تحصیلی، مشمولی و بسیاری از موارد دیگر، بهره مند هستید.

در مرحله بعدی شما برای ثبت درخواست خروج از کشور وارد سامانه سازمان نظام وظیفه به آدرس services.epolice. می شوید و پس از وارد کردن کد ملی و کد سخا، به صفحه خود وارد خواهید شد. در این مرحله شما باید درخواست، تاریخ سفر و محل تحصیل خود را تعیین نموده و برای بررسی درخواست خود مبلغ 35000 ریال (این مقدار مطابق با نرخ اعلام شده در زمان نگارش این مطلب است) پرداخت نمایید.

بین 24 تا 48 ساعت کاری پس از ثبت درخواست، تاییدیه ای از طرف محل تحصیل برای شما . در این مرحله شما می بایست یک شماره حساب قرض الحسنه از بانک قوامین را وارد نموده تا مبلغ مورد نظر پس از بازگشت از سفر به حساب شما واریز گردد. مبلغ وثیقه مورد نظر نیز بر اساس نوع درخواستی که ثبت نموده اید نمایش داده شده و از طریق درگاه بانکی می توانید آن را پرداخت نمایید.

نکته ای که توجه به آن درباره نحوه خروج از کشور مشمولان ضروری است این هست که؛ در طول زمان سفر مورد نظر برای سفرهای سیاحتی 30 روز بوده و فرد می تواند با این مجوز تنها یک بار از هر کدام از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی خارج گردد. پس از بازگشت از سفر اطلاعات ورودی شما از طریق کنترل کننده های گذرنامه در مرزها ثبت شده و حداکثر پس از 48 ساعت پس از ورود به کشور مبلغ وثیقه بدون هیچگونه کسر کارمزد به حساب شما واریز می گردد.

در این مطلب همه چیز را درباره شرایط خروج از کشور مشمولان و درخواست خروج از کشور را برایتان مورد بررسی قرار دادیم. شما تا به حال تجربه خروج از کشور به این صورت را داشته اید؟ آیا مشمول هستید؟ لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

راستی! پیشنهاد می کنیم که بعد از دریافت گذرنامه خود، با خرید بلیط هواپیما از اسپند دود کن؛ به راحتی باقی سفرتان را برنامه ریزی نموده و از اوقتتان لذت ببرید.

منبع: الی گشت

به "شرایط و نحوه خروج از کشور برای دانشجویان و مشمولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط و نحوه خروج از کشور برای دانشجویان و مشمولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید