سیمبر: تیم مذاکره کننده مشاور حقوقی مناسبی نداشت ، ضعف مالی کشور باعث تحریم شده است

به گزارش اسپند دود کن، تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اگر آقای ظریف چهار نفر مشاور خوب و فعال داشت، به وی گفته می شد که به دلیل حجم مبادلات اقتصادی اروپا با آمریکا در مقایسه با ما، آنها نخواهند توانست به تعهدات خود ذیل برجام عمل نمایند.

سیمبر: تیم مذاکره کننده مشاور حقوقی مناسبی نداشت ، ضعف مالی کشور باعث تحریم شده است

رضا سیمبر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار دانشجو در زمینه کوشش آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت گفت: آمریکایی ها در دوران ترامپ موضع خصمانه خود علیه کشورمان را تشدید نموده اند و تحریم های بسیار سنگینی را علیه ایران اعمال نموده اند.

وی ادامه داد: آمریکا با اقداماتی که علیه ایران طی چند ماه اخیر انجام داد، عملاً راه را برای اتحاد بیشتر خود با اتحادیه اروپا هموار کرد. آمریکایی ها به دنبال انزوای بیشتر ایران بوده و باید این نکته را مدنظر داشت که آنچه در شورای امنیت حاکم است، بستگی به اعمال فشار سیاسی آمریکا دارد.

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: باید دقت داشت که نظام شورای امنیت نظام حقوقی نبوده و بیشتر یک نظام سیاسی است و این موضوع که بعضی کارشناسان و حتی مسئولان سیاست خارجی کشورمان ادعا می نمایند که آمریکا نخواهد توانست در شورای امنیت کاری علیه ایران انجام دهد، اشتباه است.

سیمبر اضافه نمود: آمریکایی ها با فشاری که بر روی اعضای شورای امنیت دارند، می توانند اقدامات خود را جلو ببرند. البته این نکته را نباید از یاد برد که در شورای امنیت و میان اعضای دائم دارای حق وتو ما با یکدستگی روبرور نیستیم.

وی بیان کرد: به طور مثال در بخش اروپایی اعضای شورای امنیت ما فرانسه و انگلیس را داریم. انگلیسی ها عمدتاً در روابط آنگلاساکسونی که با آمریکا دارند، احتمال بیشتری دارد که همراهی و هم نظری بیشتری را با واشنگتن داشته باشند. در خصوص فرانسه این احتمال کمتر بوده؛ ولی به اعتقاد بنده احتمال همراهی فرانسوی ها با آمریکا چیزی حدود 70 الی 80 درصد است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: چین و روسیه نیز با اینکه از روابط خوبی با ما برخوردار هستند؛ ولی این نکته را نیز نباید از یاد برد که این دو کشور نیز در مقاطع متعددی به دلیل بحث های مبادلات اقتصادی با اعمال فشار علیه ایران همراهی نموده اند.

سیمبر توضیح داد: اینکه فکر کنیم با استناد به متن برجام می توانیم چانه زنی نموده و اهرم فعال کردن مکانیسم ماشه را از آمریکایی ها بگیریم، صحیح نیست. باید بدانیم که دنیا، دنیای حقوق بین الملل نیست.

وی با اشاره به نزدیکی دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام تاکید نمود: در دو سالی که از خروج آمریکا از توافق هسته ای می گذرد، مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان این موضوع را مطرح می نمایند که چرا اروپایی ها به تعهدات خود عمل نمی نمایند؟ اگر آقای ظریف چهار نفر مشاور خوب و فعال داشت، به وی گفته می شد که به دلیل حجم مبادلات اقتصادی اروپا با آمریکا در مقایسه با ما، آنها نخواهند توانست به تعهدات خود ذیل برجام عمل نمایند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه اظهار داشت: ضعف اقتصادی که در کشور ما وجود دارد، سبب شده است که آمریکایی ها ما را راحت تحریم نموده و از آن به عنوان برگ برنده ای علیه کشورمان استفاده یا بهتر بگویم سوءاستفاده می نمایند.

سیمبر گفت: البته راه چانه زنی و مذاکرات سیاسی را نمی خواهم ببندم؛ ولی معتقدم آمریکا برگ برنده های زیادی دارد و چون دنیای ما، دنیای حقوق بین الملل، اخلاقی و عادلانه نیست، احتمال اینکه آمریکا بتواند بار دیگر در شورای امنیت علیه ایران کاری انجام دهد، ممکن است.

وی با اشاره به عدم قید شدن شرایط خروج کشورها از برجام ادامه داد: این موضوع از ناشی گری دستگاه دیپلماسی و اعضای تیم مذاکره نماینده نشأت گرفته است که با عجله و در همراهی با سیاست دولت که همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام گذاشته بود، توافق هسته ای را امضا کردند.

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: تیم مذاکره نماینده چند نفر مشاور حقوقی را در اختیار نداشت که به آنها بفهماند که این رویه اشتباه است. البته این نکته را باید بگویم که در همان مقطع مذاکرات اساتید متعددی من جمله خود بنده نسبت به این مسئله هشدار داده بودیم.

سیمبر اضافه نمود: متأسفانه با رویه دولت و همراهی که مجلس با آن داشت، ما این مواجهه را در برجام داریم و آمریکایی ها کوشش می نمایند از همین اهرم برای اقدام علیه کشور و فعال کردن مکانیسم ماشه استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سیمبر: تیم مذاکره کننده مشاور حقوقی مناسبی نداشت ، ضعف مالی کشور باعث تحریم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیمبر: تیم مذاکره کننده مشاور حقوقی مناسبی نداشت ، ضعف مالی کشور باعث تحریم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید