خبرنگاران ردپای زیاده خواهی های آمریکا در قطعنامه سیاسی آژانس

به گزارش اسپند دود کن، تهران-خبرنگاران- تصویب قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران اگر در راستای تکاپوی سه ماه اخیر ایالات متحده آمریکا برای محدودسازی جمهوری اسلامی، آنالیز گردد، چندان غیرمترقبه جلوه نخواهد کرد و می توان ردپای سیاست های زیاده خواهانه کاخ سفید را در قطعنامه غیرسازنده این نهاد بین المللی به وضوح دید.

خبرنگاران ردپای زیاده خواهی های آمریکا در قطعنامه سیاسی آژانس

مجری طرح تازه آمریکا علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی این بار تروئیکای اروپا بودند که در قطعنامه ای سیاسی و غیرسازنده بی آنکه واقعیت نقض تعهد از سوی خود و آمریکا را در نظر بگیرند خواهان پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب پروتکل الحاقی و ان پی تی شدند. در پاسخ به این قطعنامه سیاسی ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست به حدود اختیارات خود پایبند باشد؛ قدردان همکاری های ایران و آژانس باشد؛ ماموریت خود را به صورت حرفه ای، مستقلانه و بی طرفانه اجرا کند؛ با گزارشات و مواضع عجولانه خود محملی را برای سوء استفاده کنندگان و کسانی که دستورکار سیاسی دارند، فراهم نکند؛ به شیوه ای عمل کند که متهم به فروپاشی آخرین سنگر چندجانبه گرایی در وین و نابودی برجام نگردد.

راهی که آژانس برای رسیدن به قطعنامه طی کرد

تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران 16 خردادماه منتشر و از همان زمان برآورد ها درباره طرح جدید آمریکا برای مقابله با ایران شروع شد. در این گزارش آژانس مدعی شده بود ایران اجازه بازرسی از دو مکان خاص را که به زعم این نهاد مشکوک به انجام فعالیت هسته ای است، نمی دهد. گزارش آژانس اگرچه با واکنش و تکذیب مسوولان ایران همراه بود، اما با هیاهوی ایجاد شده از سوی آمریکا بر نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سایه افکند. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 26 خرداد ماه در حاشیه نخسین روز نشست مجازی شورای حکام مدعی شد: ایران چهار ماه امکان دسترسی ما به دو مکان را سلب نموده و تقریبا یک سال است که در مذاکرات جدی برای پاسخ به سوال های ما در خصوص مواد هسته ای اعلام نشده احتمالی و فعالیت های مرتبط با هسته ای شرکت ننموده است.

طی چهار روز آنالیز پرونده هسته ای ایران، گزارش ها به ویژه توییت های مقامات آمریکایی از بیانیه ای علیه ایران حکایت داشت که پیش نویس آن را سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه تهیه نموده و درصدد تصویب آن در شورای حکام هستند. اتفاقی که خاتمه روز آدینه 30 خرداد در نشست خاتمهی افتاد و 25 کشور تحت القائات آمریکا و کوشش تروئیکای اروپا در راستای این القائات، این بیانیه را تصویب و نخستین قطعنامه خود از سال 2012 را علیه جمهوری اسلامی صادر کردند. در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به 2 سایت هسته ای کشور خاتمه دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

بر اساس گزارش ها از 35 کشور عضو شورای حکام، 25 کشور یعنی استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین به این قطعنامه رای مثبت، روسیه و چین رای منفی و کشورهای آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند به این قطعنامه رای ممتنع دادند. پاراگوئه هم در رای گیری غایب بوده است. پس از صدور این قطعنامه گروسی مدیرکل آژانس با اشاره به اینکه تداوم همکاری ها تنها راه پیش رو در پرونده اتمی ایران است، اضافه کرد: راه دیگری جز دسترسی (به مراکز در ایران) و کار با ایران وجود ندارد.

واکنش ها به قطعنامه غیرسازنده آژانس

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی مستقر در وین، در واکنش به بیانیه آژانس ضمن تاکید بر این موضوع که قطعنامه آژانس الزام آور نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی های آژانس در میان کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از 33 دسترسی تکمیلی از ایران انجام می گردد، عظیم نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی های اصولی در این خصوص دارد و گفت و گوها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین کوشش ها در جهت ایجاد یک بحران غیرضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.

دفتر نمایندگی چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین با صدور بیانیه ای، از تصویب قطعنامه علیه ایران عمیقا ابراز تاسف کرد و هشدار داد که این اقدام اجرای برجام را به خطر می اندازد. وانگ گان سفیر و نماینده دائم چین هم در سخنانی، آمریکا را عامل تشدید تنش ها بر سر پرونده هسته ای ایران توصیف کرد که به صورت یکجانبه از این توافق خارج و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بیان کرد قطعنامه شورای حکام در خصوص دسترسی به دو مرکز در ایران شرایط را بدتر میکند.

وزارت امور خارجه انگلیس پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی ضمن اعلام یافتن راه چاره دیپلماتیک برای کاهش تنش ها درخصوص پرونده اتمی ایران، گفت وگوها بر باز نگه داشتن درب برای ایران جهت یافتن راه چاره مسالمت آمیز به سمت جلو متمرکز خواهد بود.

تمام داستان آژانس بازرسی از دو مکان است؟

همکاری های مستمر و در چارچوب جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی که بارها در گزارش های این نهاد مورد تایید و تاکید قرار گرفته است، شائبه سیاسی بودن قطعنامه و حتی گزارش تازه آژانس را جدی تر از همواره می کند. آنگونه که در بیانیه غریب آبادی نماینده ایران در آژانس آمده است، ایران در جهت حل اختلافات موجود با آژانس در حال گفت و گو و رایزنی بوده است و شواهد هم نشان می دهد درخواست بازدید از دو مکان مورد دعوی در ایران تنها بهانه ای برای تصویب این قطعنامه بوده است. واقعیت آن است که سناریو تازه در کنار بعضی طرح های دیگر طراحی شده بود تا بهانه ها مانع از خاتمه محدودیت های تسلیحاتی ایران گردد. این میان اما نادیده دریافت سابقه بسیار خوب همکاری های ایران با آژانس و پایبندی به تعهدات برجامی، می تواند استقلال و تاثیرگذاری این نهاد بین المللی را قربانی زیاده خواهی های آمریکا کند. کشورهای تایید کننده این قطعنامه بهتر آگاهند که در جهت اجرای تعهدات برجامی 1+5کشوری که نخستین سنگ را قرار داد، آمریکا بود، کشورهای اروپایی هم تا به امروز گرچه برای حراست از این توافق بین المللی کوششی ننموده بودند اما برای از بین بردن آن هم مصمم نبودند، رفتار این روزهای اتحادیه اروپا اما می تواند ایران را به اتخاذ تصمیمات تازه در ادامه جهت همکاری با آژانس ترغیب کند.

تمام کوشش دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر این است که دنیا را بار دیگر متقاعد کند ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل است تا از این رهگذر تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را تمدید کند و برای این تمدید تایید دیگر کشورها به ویژه اروپا را داشته باشد. در راستای این القا پیش از این هم کوشش هایی از سوی واشنگتن شد تا بتواند به توافق برجام بازگشته و ایران را تحت فشار گذارد اما موفقیتی در این زمینه دستکم تا به امروز به دست نیاورده است. همانگونه که نماینده ایران در سازمان ملل هم برآن تاکید نموده است، این قطعنامه و فرایند تصویب آن هیچ ارتباطی با واقعیت های فنی ندارد، بلکه صرفاً ناشی از یک دستورکار سیاسی و غیرحرفه ای است. شاید به این دلیل است که غریب آبادی در واکنش خود تاکید نموده است که این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس می گردد و نه موجب اعمال فشار به آن. جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه ای خواهد بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ردپای زیاده خواهی های آمریکا در قطعنامه سیاسی آژانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ردپای زیاده خواهی های آمریکا در قطعنامه سیاسی آژانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید