استاد دانشگاه مینه سوتا: غنی سازی در فردو کاملا منطبق با NPT است

به گزارش اسپند دود کن، ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا می گوید شروع مجدد غنی سازی در فردو کاملا قانونی و مطابق NPT است.

استاد دانشگاه مینه سوتا: غنی سازی در فردو کاملا منطبق با NPT است

به گزارش گروه بین الملل اسپند دود کن، بیش از یک سال و نیم است که آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شده و دیگر کشورهای باقی مانده در این توافق هم نتوانسته اند آنطور که وعده داده بودند، آثار منفی تحریم های یکجانبه آمریکا را جبران کنند.

ایران در واکنش به این وضعیت، از اردیبهشت ماه امسال و با استناد به دو بند از برجام، روند کاهش پایبندی به این توافق را شروع کرد. گام چهارم این روند با انتقال گاز به تأسیسات هسته ای فردو برای تزریق به سانتریفیوژها شروع شده است.

دکتر ویلیام اورمان بیمن استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا معتقد است برجام وابسته به NPT است و غنی سازی در فردو با غنای پایین مطابق NPT است.

بیمن پیش تر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. بیمن دکتری مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال 1976 دریافت کرد و به خاطر نوشتن چند جلد کتاب و بیش از 100 مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و... شهرت دارد.

خبرنگار در زمینه شروع گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت و گویی با وی صورت داده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت ایران فعالیت 1000 سانتریفیوژ در تاسیسات هسته ای فردو را به عنوان بخشی از کاهش تعهدات مربوط به توافق هسته ای از سر می گیرد. ارزیابی شما در مورد این گام برجامی ایران چیست؟

تنها توافقی که واقعاً مهم است پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است که متعلق به دهه 1970 میلادی است. برجام در واقع توافق اعتمادسازی بود (نه یک معاهده) برای اطمینان از اینکه ایران شرایط NPT را نقض نمی کند. طبق ان پی تی ایران حق دارد غنی سازی اورانیوم را برای اهداف صلح آمیز درست مانند 19 کشور دیگر فاقد تسلیحات اتمی، انجام دهد. شروع مجدد فعالیت سانتریفیوژها در فردو برای غنی سازی اورانیوم با غنای پایین طبق NPT کاملاً قانونی است. این اقدام ایران آن بخش از برجام را که می گوید ایران غنی سازی را تحت این توافق افزایش نخواهد داد، نقض می کند. ایران می خواهد این پیام را به ایالات متحده آمریکا و اروپا ارسال کند که برجام با خروج ایالات متحده آمریکا از آن نقض شده بنابراین ایران معتقد است مطابق برجام، هنگامی که یک طرف نتواند به تعهدات خود عمل کند، طرف دیگر برجام تعهدی برای اجرای آن ندارد. با این وجود، ایران باید پایبندی خود به NPT را حفظ کند، درست همانطور که الان به آن متعهد است.

فکر می کنید گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات خود تحت برجام خط قرمز اتحادیه اروپا باشد؟ اگر نه، خط قرمز آنها چیست؟

باز هم می گویم، برجام وابسته به NPT است. اروپایی ها و ایالات متحده می دانند که این مرحله صرفاً سیگنالی برای اروپایی ها و ایالات متحده آمریکاست. ایران از دیدگاه اروپایی ها با خط قرمز فاصله زیادی دارد هرچند تضمین می کنم که دولت ترامپ سعی خواهد کرد سایر امضا کنندگان برجام را متقاعد کند که ایران خطرناک تر شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی رافائل گروسی آرژانتینی را به عنوان رئیس بعدی آژانس انتخاب کرد و او بلافاصله قول داد که به طور مستقل و بی طرف در مورد موضوعات مهم آژانس از جمله بحث هسته ای ایران عمل کند. گروسی پس از انتخاب شدن هنگامی که در مورد ایران از وی سوال شد به اسپند دود کن گفت: من کار خود را انجام خواهم داد و فکر می کنم کار من اجرای دستورالعمل به روشی مستقل، عادلانه و بی طرف است. ارزیابی شما درباره این اظهارات چیست؟

به طور کلی تصور می شود گروسی فردی منصف و بی طرف است؛ برخلاف آمانو که تمام مدت تحت فشار ایالات متحده بود تا گزارش های منفی در مورد ایران صادر کند. متاسفم که آقای آمانو درگذشت، اما او به عنوان رئیس آژانس انرژی هسته ای فردی بی طرف نبود.

دیپلمات ها انتظار تغییری مهم و اساسی در موضع آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت ریاست گروسی در مورد مهمترین موضوعات از جمله بحث هسته ای ایران و کاهش تعهدات برجامی ایران ندارند. نظر شما در مورد این چیست؟

تاکنون، حتی تحت ریاست آمانو، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که ایران مطابق با ان پی تی عمل کرده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای مسئول قضاوت سیاسی یا کنترل برجام نیست؛ گرچه سازمان ملل آن توافق را به رسمیت شناخته است. گروسی تحت فشارهای شدید ایالات متحده قرار خواهد گرفت تا اعلام کند ایران چیزی را نقض کرده است. امیدوارم که او بتواند مقاومت کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر وظیفه اصلی خود یعنی اطمینان از پایبندی به NPT متمرکز نگه دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "استاد دانشگاه مینه سوتا: غنی سازی در فردو کاملا منطبق با NPT است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه مینه سوتا: غنی سازی در فردو کاملا منطبق با NPT است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید