ادعای جدید آمریکا درباره نقش چین در شیوع کرونا

به گزارش اسپند دود کن، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان جاسوسی سیا) در تازه ترین ادعاها درباره بحران شیوع کرونا، چین را متهم نموده که با فشار بر سازمان جهانی بهداشت، کوشش داشته مانع اعلام بهنگام شرایط اضطراری بهداشت عمومی از سوی این سازمان گردد.

ادعای جدید آمریکا درباره نقش چین در شیوع کرونا

هفته نامه آمریکایی نیوزویک در مطلبی نوشت: در حالی که چین در حال انبار کردن تجهیزات پزشکی بود، سیا معتقد است پکن برای جلوگیری از سازمان دنیای بهداشت در اعلام شرایط اضطراری کوشش می کرد.

براساس این گزارش، آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) معتقد است که چین در ژانویه (دی ماه) سعی کرد مانع از آن گردد که سازمان دنیای بهداشت زنگ خطر همه گیری کرونا را به صدا در آورد.

سیا همچنین مدعی است، چین همزمان مشغول انبار کردن تجهیزات پزشکی بود. یک گزارش سیا که محتویات آن توسط دو مقام اطلاعاتی آمریکا به نیوزویک تأیید شده، اعلام نموده، چین سازمان دنیای بهداشت را تهدید نموده که اگر شرایط اضطراری بهداشت عمومی اعلام کند، از همکاری با این سازمان در خصوص تحقیقات کرونا دست می کشد.

به نوشته نیوزویک، این دومین گزارش از یک سرویس اطلاعاتی غربی است و به احتمال زیاد سبب افزایش تنش ها میان واشنگتن و پکن بر سر همه گیری کرونا می گردد که تا به امروز سبب مرگ بیش از 290 هزار نفر در دنیا شده است که بیش از یک چهارم آن ها را آمریکایی ها تشکیل می دهند.

نخستین گزارش در این راستا، یک ارزیابی اطلاعاتی آلمانی است که هفته گذشته توسط پایگاه خبری اشپیگل منتشر و در آن شی جین پینگ رئیس جمهوری چین متهم شد که شخصا در 21 ژانویه (1 بهمن) به تدروس ادهانوم دبیرکل سازمان دنیای بهداشت فشار آورده بود.

هرچند سازمان دنیای بهداشت فشار رئیس جمهوری چین را رد نموده، اما از پرداختن به این پرسش که آیا مقام های چینی کاری برای تأخیر یا تغییر در اعلام شرایط اضطراری بهداشت عمومی انجام داده اند، خودداری کرد.

کریستین لیندمایر سخنگوی این سازمان پس از انتشار این گزارش ها گفت: ما درمورد بحث های خاص با کشورهای عضو اظهار نظر نمی کنیم، اما می توان گفت که سازمان دنیای بهداشت در طول زمان های مختلف و در مواقع بروز همه گیری ها، مطابق با وظیفه به عنوان یک سازمان فنی مبتنی بر شواهد عمل نموده است.

لیند مایر به نیوزویک گفت: سازمان متبوعش توصیه های خود را براساس علوم، شواهد، داده ها و توصیه های متخصصان مستقل پایه گذاری می نماید.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود اضافه کرد: دکتر تدروس ادهانوم در روزهای 20، 21 یا 22 ژانویه (30 دی، 1 و 2 بهمن) با رئیس جمهوری چین تماسی نداشته و وی و تیم ارشدش در 28 ژانویه (8 بهمن) با شی جین پینگ در پکن ملاقات نموده اند و هیچ سخنی در خصوص شرایط اضطراری بهداشت عمومی بر زبان نیاورده اند.

اما در گزارش سیا که پس از اشپیگل منتشر شده، مقام های اطلاعاتی آمریکا نتوانستند بگویند آیا شی در فشار بر سازمان دنیای بهداشت نقش داشته است یا خیر.

پس از انتشار این گزارش ها، ادهانوم نیز تاکید نمود این تصمیم به هیچ عنوان تحت تاثیر چین نبوده و از توانایی پکن در کنترل همه گیری دفاع کرد.

در پی این اظهارات، دونالد ترامپ به نمایندگان جمهوریخواه در خصوص آینده روابط آمریکا با سازمان دنیای بهداشت گفت: آنچه سلامت دنیای با آن روبرو شده غیرقابل باور است و پس از آنکه سازمان دنیای بهداشت را نهادی زیرنظر چین خواند، از اعلام تصمیمش برای قطع یاری های اقتصادی به این نهاد بین المللی خبر داد.

از زمان شروع همه گیری کرونا، چین به دلیل واکنش های اولیه با شیوع این بیماری در ووهان مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است و پس از آنکه به سرپوش گذاری روی شیوع کووید-19 متهم شد، در اقدامی متقابل، ارتش آمریکا را مسئول شیوع این بیماری خواند.

آمار مرگ ومیر چینی ها و میزان ابتلا در این کشور به شدت در غرب مورد تردید قرار گرفته است و آژانس های اطلاعاتی آمریکا نیز اعلام نموده اند که محتمل است ویروس کرونا از یکی از آزمایشگاه های ووهان درز نموده باشد، هرچند تا به امروز هیچ مدرکی برای این ادعا ارائه نداده است.

وزارت امور خارجه چین در پی گزارش سازمان سیا به درخواست های نیوزویک برای اظهارنظر پاسخ نداد، اما روز دوشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت رئیس جمهوری چین در 21 ژانویه (یکم بهمن) هیچ تماس تلفنی با دبیرکل سازمان دنیای بهداشت نداشته است.

چین برای نخستین بار در تاریخ 31 دسامبر (10 دی) به سازمان دنیای بهداشت در خصوص شیوع بیماری کووید-19 خبر داد و از سوم ژانویه (13 دی) به طور رسمی ایالات متحده را با خبر کرد. در بیستم ژانویه (30 بهمن) پکن نخستین مورد انتقال انسان به انسان کرونا را گزارش کرد.

تا به امروز در دنیا بیش از 4 میلیون و 354 هزار نفر به کووید-19 مبتلا شده که افزون بر 293 هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

منبع: عصر ایران

به "ادعای جدید آمریکا درباره نقش چین در شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای جدید آمریکا درباره نقش چین در شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید